ارزیابی وضعیت خدمات گردشگری استان فارس با تلفیق تکنیکهای چند معیاره سلسله مراتبی فولر و TODIM
(ندگان)پدیدآور
عشورنژاد, غدیربهنام مرشدی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از اصول مهم و اساسی در بازاریابی، عرضه خدمات بهینه به مشتریان میباشد و مکان عرضه این خدمات در کنار توزیع متعادل و منطقی آنها نقش مهمی در رضایت مشتریان ایفا میکند. این موضوع در خصوص خدمات گردشگری اهمیت بیشتری پیدا میکند و لزوم به کارگیری از دادهها و ابزارهای مکان مبنا برای رسیدن به این مقصود احساس میشود. در واقع خدمات گردشگری کارا و مطلوب و توزیع بهینه و متناسب آن، به صورت مستقیم منجر به افزایش درآمد، مدت ماندگاری و در نهایت افزایش رضایت گردشگران میشود و انگیزه بازدید مجدد گردشگران از مقصد مورد نظر را بالا میبرد. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت خدمات و تسهیلاتو جاذبههای گردشگری استان فارس به منظور تعیین مناطق بهینه خدمات گردشگری میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به همین منظور در ابتدا با استفاده از فن دلفی معیارهای خدمات گردشگری تعیین شده است و سپس با استفاده از روش سلسله مراتبی فولر معیارهای مربوطه وزندهی شدند و در ادامه از روش رتبهبندی تودیم به منظور پهنههای بهینه خدمات گردشگری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که قلمرو تحقیق با توجه به جاذبههای گردشگری متعدد دارای توزیع نامتعادل و نامناسب از لحاظ دسترسی به خدمات گردشگری میباشند و بخشهای سیاسی ماهور میلانی، کوهمره، کنارتخته، پاسارگاد، بوانات، داراب، اوز، ایزد خواست و ... در اولویت از لحاظ توسعه قرار دارند و مناطق مرکزی استان فارس مانند شیراز، مرودشت، کازرون، دشمن زیاری و ... از خدمات بهتر و مناسبتری به نسبت دیگر مناطق برخوردار میباشند.
کلید واژگان
خدمات گردشگریروش سلسله مراتبی فولر
روش تودیم
استان فارس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
آئیژ عزمیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهراندانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس




