دوره 7, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحلیل انتقادی گفتمان مد بر اساس آراء لاکلا و موفه؛ گذر از مصرف متظاهرانه به مصرف خلاقانه
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)چکیده: گفتمان توسعۀ پایدار، گفتمان مد را به حاشیه رانده و در این فرایند، مفهوم «مصرف» تغییر یافته است. مسئله این است که دگرگونی معنایی دال «مصرف» در گفتمان مد به چه نحوی اتفاق افتاده و هدف از پژوهش حاضر تحلیل انتقادی گفتمان ...
-
شناسایی و ارزیابی شایستگیهای حرفهای مورد نیاز دانشآموختگان دوره کارشناسی صنایعدستی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)اهمیت شایستگیهای حرفهای بهعنوان یک امر توسعه دهنده در آموزش عالی، ایجاب میکند که به طور پیاپی و با توجه به شرایط موجود و نیازهای افراد مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. عدم توجه به این امر در نظام آموزش عالی صنایع دستی ...
-
بررسی و تحلیل نظریه پایان نقاشی در اندیشه آرتور دانتو و ادامه نقاشی در آثار گرهارد ریشتر
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)مقاله حاضر به بررسی و تحلیل دو دیدگاه متفاوت در هنر و فلسفه هنر معاصر می پردازد. از یک طرف، آرای فلسفی آرتور دانتو درباره چالشهای تعریف هنر که به نظریه پایان هنر و مرگ نقاشی می انجامد و از طرف دیگر، اندیشه و آثار گرهارد ...
-
خوانش عناصر هویتساز در نقوش فرشینههای ترکمن از منظر کارکردگرایی مالینوفسکی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)دستبافتههای ترکمن بیانگر جنبههای آیینی، اعتقادی، مذهبی، اسطورهای و باورهای بافندگان است که در راستای تامین نیازهای زندگی آنهاست. هر نقش حاوی رمزگان و معانی گوناگون است که از باورهای قومی یا از سایر فرهنگها به عاریت ...
-
هنر شهری-هنر عمومی در تطبیقی معناشناسانه (با تاکید بر هنر نیمه دوم سده بیستم)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)هنر فضاهای عمومی شهر در دوره پستمدرن به علت رویکردهای نوین هنرمندان در شهر، ارتباط آن با نهادهای شهری و مخاطبان گسترده، رویکردهای متنوعی در حوزه آثار و آرای نظریهپردازان دنبال کرده است. به نظر میرسد، اختلاط دو عرصه هنر ...
-
واکاوی اجتماعی جریان هنر مفهومی در ایران
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)این پژوهش با هدف شناخت بیشتر نسبت به ضرورتهای تجربه هنر مفهومی در ایران صورت گرفته است. برای تحقق این هدف، ابتدا، مبانی نظری آن و انگیزههای پیدایش گرایشات هنر مفهومی در خاستگاهش غرب، مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، ...
-
شیوههای ترکیب زوایای دید به منزله سنتهای تصویری در نگارههای شاهنامه بایسنقری
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)یکی از ویژگیهای اساسی تجسم فضا در نگارگری ایرانی ترکیب زوایای دید متعدد در بازنمایی است. با توجه به شرایطِ تاریخیِ شیوه تولیدِ نگارگری ایرانی، به نظر میرسد بسیاری از شیوههای ترکیبِ زوایای دید در سیر نقاشی ایرانی را ...
-
نقش ضدافلاطونگرایی فوکو در خوانش او از تابلوی این یک پیپ نیست
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)مساله اصلی در این مقاله نسبت اندیشهِ فوکو با ضدافلاطونگروی است. به این بهانه، تحلیل او از آثار ماگریت در مقاله «این یک پیپ نیست» مورد بررسی قرار گرفته و نسبت آن با مفهوم «خارج» در اندیشه این دوره از تفکر فوکو تحلیل شده ...
-
ساختار تقابلهای دوگانه در همنشینی تصویر زن و مرد در آثار ادگار دگا
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)تقابل های دوگانه از اساسی ترین مفاهیم ساختارگرایی است. کارکرد ذهن انسان به گونه ای است که برای درک پدیده ها، هر مجموعه ای را در قطب های متقابل دوگانه ای دسته بندی می کند و این کنش ذهنی در نهایت منجر به ساخت تقابل ...
-
فانتاستیک رئالیسم در هنر نقاشی و چاپ دستی (مکتب وین: از 1946 الی 2016م.)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)فانتاستیک رئالیسم (واقعگرایی روحانگیز) همانند سبک سوررئالیسم -که فراواقعگرایی خوانده میشود- در بستر هنر غرب، به خصوص در دل نقاشی و چاپ دستی شکل میگیرد و متعاقبا، این نوع نگرش در آثار هنرمندان آن خطه از اهمیت بهسزایی ...
-
ردیابی تخاصم بنیادین در دو نقاشی امپرسیونیستی (با تکیه بر نظرگاه مارتین هایدگر)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-05-22)پدیدارشناسی هرمنوتیکی مارتین هایدگر به شکل معناداری بر تاویل تامل میکند و ضمن تعریف هستی، از امکانهای هستی برای به آشکارگی رساندن خود نام میبرد. یکی از رهگذرهایی که از آن بهعنوان امکانی که هستی در آن مجال ظهور مییابد، ...



