تدوین و اثربخشی برنامه آموزشی رابطه والد- نوجوان مبتنی بر صفات سهگانه تاریک شخصیت والد نظامی و رابطه والد- فرزندی بر سهگانه تاریک شخصیت والد
(ندگان)پدیدآور
غلامی, فرودزارعی, اقبالمحمدی, کوروش
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش تدوین و اثربخشی برنامه آموزشی رابطه والد-نوجوان مبتنی بر صفات سهگانه تاریک شخصیت والد نظامی و رابطه والد-فرزندی بر سهگانه تاریک شخصیت والد بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از کارکنان شاغل در مرکز آموزش هواپیمایی نیروی زمینی ارتش در اصفهان در سال 1399 دارای مشکلات مربوط به سهگانه تاریک شخصیت بودند که پسر نوجوان داشتند و بهروش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر والد و فرزند نوجوان آنها انتخاب شدند. برای شناسایی والد سهگانه تاریک شخصیت پرسشنامههای شخصیت ماکیاولیسم (کریستی و جیس، 1970)، شخصیت خودشیفته (راسکین و تری، 1988) و شخصیت سایکوپاتی (لوینسون و همکاران، 1995) در میان 450 والد توزیع و 30 نفر دارای نمرات بالا انتخاب شدند، سپس با 30 نفر از فرزندان نوجوان پسر آنها مصاحبه نیمهساختاریافته بهعمل آمد. از میان والدین گزینششده تعداد 15 نفر بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه گمارده شدند. پس از استخراج سه مؤلفه اصلی هیجانات، آمیختگی و ارتباطات از مصاحبهها و با تکیه بر ویژگی سهگانه تاریک شخصیت والد بسته آموزشی رابطه والد-نوجوان طراحی و بر روی گروه آزمایش در 16 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد . نتایج نشان داده است که بسته آموزشی طراحیشده بر ماکیاولیسم، جامعهستیزی و خودشیفتگی والد نظامی اثربخش است (p
کلید واژگان
برنامه آموزشی رابطه والد- نوجوانرابطه والد- فرزندی
سهگانه تاریک شخصیت نوجوان
والد نظامی
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایراننویسنده مسئول: دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
شاپا
2588-51622645-517X



