بررسی ساختارهای سطحی جزیره قشم به وسیله توموگرافی دوبعدی امواج ریلی با استفاده از پسلرزه های زلزله 4 آذر 1384
(ندگان)پدیدآور
غلام زاده, عباسحیدرپور, نسیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مطالعه نقشههای توموگرافی دو بعدی سرعت گروه امواج ریلی در جزیره قشم با استفاده از روش تک ایستگاهی برآورد شده است. 858 پسلرزه،که به دقت تعیین محل شده اند انتخاب شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. منحنیهای پاشندگی سرعت گروه امواج ریلی در محدوده پریودی 1/0 تا 10 ثانیه، محاسبه شده است. در شکلهای حاصل از توموگرافی سرعتهای پایینی مشاهده می شود که می توان آن را به رسوبات نرم موجود در منطقه مورد مطالعه مربوط دانست. آنومالی های موجود همچنین موید ناهمگنی های محیط انتشار است. این ناهمگنی ها می تواند به گنبد نمکی گورزین و یا سایر نهشته های تبخیری ارتباط داشته باشند. در پریودهای کمتر از 4 ثانیه که به اعماق کمتر رسوبات مربوط است به خط شدگی واضحی با راستای شمال شرق- جنوب غرب مشاهده می شود که احتمالا به گسل اصلی قشم که مسبب زلزله 4 آذر 84 است ، مربوط باشد. این امتداد موازی با روند خود جزیره و ساختارهای زمینشناسی در جزیره میباشد. ادامه نیافتن این به خط شدگی در پریودهای بالاتر و در نتیجه اعماق بیشتر، می تواند بر این دلالت کند که رسوبات زیرین، نرم تر بوده و ناشکننده تر هستد. در پریودهای بالاتر ( 7- 4 ثانیه) در راستای شمال شرقی-جنوب غربی، الگوی منظمی از سرعتهای زیاد و کم به صورت متناوب در کنار هم قرار گرفتهاند. این آنومالیهای کم سرعت را می توان به انبارش رسوبات نمک ربط داد که دلیل خوبی بر نقاط کم سرعت در این ناحیه باشد.
کلید واژگان
امواج سطحیموج ریلی
توموگرافی دوبعدی
ساختار پوسته
جزیره قشم
ژئوفیزیک
شماره نشریه
110تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورGeological Survey of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار زلزله شناسی، گروه فیزیک، دانشکده علوم، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایرانگروه فیزیک، دانشکده علوم، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایران
شاپا
1023-74292645-4963




