نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی طباطبایی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorموسی‌وند, علی اکبرfa_IR
dc.contributor.authorصفوی, سید محمدfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, بهمنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:33:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:33:38Z
dc.date.available1399-07-08T20:33:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:33:38Z
dc.date.issued2010-11-22en_US
dc.date.issued1389-09-01fa_IR
dc.date.submitted2009-05-20en_US
dc.date.submitted1388-02-30fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی طباطبایی, سعید, موسی‌وند, علی اکبر, صفوی, سید محمد, اکبری, بهمن. (1389). بازسازی شرایط جریان آواری ماسوله تحت تأثیر بارندگی شدید. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم زمین, 20(77), 67-74. doi: 10.22071/gsj.2010.55337fa_IR
dc.identifier.issn1023-7429
dc.identifier.issn2645-4963
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22071/gsj.2010.55337
dc.identifier.urihttp://www.gsjournal.ir/article_55337.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/90955
dc.description.abstractزمین لغزش و سیل از جمله بلایای طبیعی هستند که هر یک به نوبه خود باعث بروز خسارت و تلفات جانی و مالی فراوان می‌شوند. رخداد همزمان این دو پدیده می‌تواند منجر به جریان‌های واریزه‌ای شود. با توجه به تکرار وقوع سیلاب‌های واریزه‌ای در مناطق مختلف بویژه نواحی شمال کشور( نکا 1378، گلستان 1380، 1381، 1384 ) و قدرت تخریبی فوق‌العاده و خسارات جانی و مالی فراوان، بررسی علل رخداد و عوامل مؤثر در تشکیل جریان واریزه‌ای برای کاهش خسارات آن، ضروری و مفید به نظر می‌رسد. در این مقاله شرایط تشکیل جریان واریزه‌ای مورد بحث قرار گرفته است. به دنبال یک رگبار شدید و به نسبت کوتاه، در شهر ماسوله سیلاب عظیمی جاری و به همراه خود مقادیر بسیار زیادی گل و لای و قطعات بزرگ سنگ موجود در مسیر را حمل و با انسداد پل ابتدای شهر، سیلاب به سوی خیابان اصلی منحرف و خسارات قابل توجهی به تأسیسات شهر و خودروهای موجود در مسیر وارد نمود. به طور کلی مناطق ناپایدار موجود در حوضه، حدود 40 درصد کل زیرحوضه را تشکیل می‌دهند. حرکات توده­ای به صورت ریزش، لغزش و جریان نمودار می‌‌شوند. لغزش­های سنگی در بخش خروجی حوضه (جنوب حوضه) به تنهایی حدود 7/25 درصد از کل مساحت حوزه را در بر می­گیرند. به منظور تعیین دبی به لحاظ حمل مصالح از روش‌های مختلف استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل روش‌ها و انطباق آن با شرایط منطقه و اندازه‌گیری‌های صحرایی، بهترین روش برای محاسبه مقدار دبی جریان واریزه‌ای انتخاب شد. نتایج بررسی‌های صحرایی نشان می‌دهد که مقاطع رودخانه در بالادست، برای عبور قطعات بزرگ سنگ مناسب نبوده و قطعه سنگ بزرگی که دهانه پل ابتدای شهر را مسدود و باعث انحراف جریان سیلاب به داخل شهر شدﻩ، از مصالح زمین لغزش بزرگ پایین دست تأمین شده است.fa_IR
dc.format.extent1683
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورfa_IR
dc.publisherGeological Survey of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی-پژوهشی علوم زمینfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Geoscienceen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22071/gsj.2010.55337
dc.subjectجریان آواریfa_IR
dc.subjectسیلfa_IR
dc.subjectکانالfa_IR
dc.subjectدبیfa_IR
dc.subjectزمین لغزشfa_IR
dc.subjectماسولهfa_IR
dc.titleبازسازی شرایط جریان آواری ماسوله تحت تأثیر بارندگی شدیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue77
dc.citation.spage67
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد