• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی-پژوهشی علوم زمین
    • دوره 20, شماره 77
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی-پژوهشی علوم زمین
    • دوره 20, شماره 77
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازسازی شرایط جریان آواری ماسوله تحت تأثیر بارندگی شدید

    (ندگان)پدیدآور
    هاشمی طباطبایی, سعیدموسی‌وند, علی اکبرصفوی, سید محمداکبری, بهمن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.643 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمین لغزش و سیل از جمله بلایای طبیعی هستند که هر یک به نوبه خود باعث بروز خسارت و تلفات جانی و مالی فراوان می‌شوند. رخداد همزمان این دو پدیده می‌تواند منجر به جریان‌های واریزه‌ای شود. با توجه به تکرار وقوع سیلاب‌های واریزه‌ای در مناطق مختلف بویژه نواحی شمال کشور( نکا 1378، گلستان 1380، 1381، 1384 ) و قدرت تخریبی فوق‌العاده و خسارات جانی و مالی فراوان، بررسی علل رخداد و عوامل مؤثر در تشکیل جریان واریزه‌ای برای کاهش خسارات آن، ضروری و مفید به نظر می‌رسد. در این مقاله شرایط تشکیل جریان واریزه‌ای مورد بحث قرار گرفته است. به دنبال یک رگبار شدید و به نسبت کوتاه، در شهر ماسوله سیلاب عظیمی جاری و به همراه خود مقادیر بسیار زیادی گل و لای و قطعات بزرگ سنگ موجود در مسیر را حمل و با انسداد پل ابتدای شهر، سیلاب به سوی خیابان اصلی منحرف و خسارات قابل توجهی به تأسیسات شهر و خودروهای موجود در مسیر وارد نمود. به طور کلی مناطق ناپایدار موجود در حوضه، حدود 40 درصد کل زیرحوضه را تشکیل می‌دهند. حرکات توده­ای به صورت ریزش، لغزش و جریان نمودار می‌‌شوند. لغزش­های سنگی در بخش خروجی حوضه (جنوب حوضه) به تنهایی حدود 7/25 درصد از کل مساحت حوزه را در بر می­گیرند. به منظور تعیین دبی به لحاظ حمل مصالح از روش‌های مختلف استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل روش‌ها و انطباق آن با شرایط منطقه و اندازه‌گیری‌های صحرایی، بهترین روش برای محاسبه مقدار دبی جریان واریزه‌ای انتخاب شد. نتایج بررسی‌های صحرایی نشان می‌دهد که مقاطع رودخانه در بالادست، برای عبور قطعات بزرگ سنگ مناسب نبوده و قطعه سنگ بزرگی که دهانه پل ابتدای شهر را مسدود و باعث انحراف جریان سیلاب به داخل شهر شدﻩ، از مصالح زمین لغزش بزرگ پایین دست تأمین شده است.
    کلید واژگان
    جریان آواری
    سیل
    کانال
    دبی
    زمین لغزش
    ماسوله

    شماره نشریه
    77
    تاریخ نشر
    2010-11-22
    1389-09-01
    ناشر
    سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور
    Geological Survey of Iran
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، تهران، ایران
    سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تهران، ایران
    سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تهران، ایران
    سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تهران، ایران

    شاپا
    1023-7429
    2645-4963
    URI
    https://dx.doi.org/10.22071/gsj.2010.55337
    http://www.gsjournal.ir/article_55337.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/90955

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب