دوره 14, شماره 42
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نمود دستوری در فارسی بر پایۀ نظریۀ صرف توزیعی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-02-20)نمود، نظامی دستوری است که با زمان در پیوند است و بر اساس آن، گوینده میتواند چگونگی توصیف ماهیت زمانی یک موقعیت را برگزیند. جایگاه ساختاری نمود و تعامل آن با فرافکن های نقش نمایِ دیگر بر پایۀ نظریۀ نحوبنیاد صرف توزیعی، ...
-
منابع تعاملی مورد استفاده ی زبان آموزان مبتدی انگلیسی در نگارش نامه: تأثیر جنسیت و زبان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-02-20)وظیفة اصلی زبان، برقراری ارتباط با دیگران است و توجه به این کارکرد زبانی، در کودکان مدرسه ای بسیار اهمیت دارد. در محیط مدرسهها، از دانش آموزان انتظار میرود که بتوانند نگرشها، احساسات و عقاید خود را بیان کنند تا مفهوم ...
-
رویکرد قالب بنیاد در ترجمه عناصر فرهنگی: برگردان فارسی پویانمایی "شاهزاده دلربا"
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-02-20)قالبِ مفهومی، طرحی از تجربه است که در حافظة بلندمدت جای دارد. بر این اساس، ما قادر به درک معنای واژهها و ساختارها نخواهیم بود، مگر آنکه از پیش، قالب های مربوطه را در ذهن داشته باشیم. از سوی دیگر، هر قالب مفهومی دارای ...
-
راهبرد استنباط در درک متن نوشتاری: شواهدی از دانشجویان فارسی زبان قوی و ضعیف در درک متن نوشتاری
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-02-20)محصول نهایی پردازشِ زبان به هنگامِ خواندن، درک متن نوشتاری است که نیازمند تعامل همزمان راهبردهای شناختی و فراشناختی است. استنباط، یکی از راهبردهای شناختی است که میتوان آن را در قالب توانایی بهرهگیری از دو یا چند بخش ...
-
تحلیل شناختی عنصر حرکت در سوره کهف بر اساس نظریه تالمی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-02-20)توجه به علوم جدیدی همچون زبانشناسی شناختی در تحلیل و تفسیر قرآن کریم، چراغی است که ما را به معانی ماورای واژههای آیههای الهی رهنمون می سازد. در واقع، ساختار قرآن به گونه ای است که ما را به بهرهگیری از این علوم در ...
-
پرسشنامه اجتماعی-فرهنگی سرقت علمی-ادبی: از آگاهی تا التزام عملی دانشگاهیان ایرانی در نگارش متون انگلیسی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-02-20)از آن جاکه در سالهای اخیر، سرقت علمی-ادبی در نگارش متون علمی به زبان خارجی مورد بازخوردِ گستردة جهانی قرارگرفتهاست، طراحی ابزاری بومیشده و معتبر برای ارزشیابی نظری و التزام عملی جامعه دانشگاهی ایران اجتنابناپذیر به ...



