| dc.contributor.author | درویشی, ندا | fa_IR |
| dc.contributor.author | نریمانی, سارا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-01-30T17:03:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-04-19T17:03:55Z | |
| dc.date.available | 1401-01-30T17:03:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-04-19T17:03:55Z | |
| dc.date.issued | 2022-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-02-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-11-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | درویشی, ندا, نریمانی, سارا. (1401). نقش نمادین گل لاله و گل انار در کاشیکاری ایران و ترکیۀ عثمانی. هنر و تمدن شرق, 10(35), 23-28. doi: 10.22034/jaco.2022.329920.1234 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6612 | |
| dc.identifier.issn | 2345-6620 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jaco.2022.329920.1234 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jaco-sj.com/article_147208.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/894000 | |
| dc.description.abstract | در بین اقوام و ملل مختلف و فرهنگهای گوناگون عناصری مهم و شاخص تبدیل به نماد و نشانههایی شدهاند که به گونهای معرف آیین و باورهای ملت یا منطقه و کشوری هستند. برخی از گیاهان یا جانوران در مرز و بوم خود به دلایلی چون سودمندی، فراوانی یا موارد دیگر بسیار مورد توجه واقع شده تا جایی که به نماد و سمبل بدل میشوند و در فرهنگ و هنر مردم اهمیت ویژهای مییابند. چنانکه گل و میوة انار در ایران جایگاه بسیار مهم و ژَرفی دارد که علاوه بر زیبایی و شکوفایی، به باورهای کهن ایرانیان مبنی بر نیایش مِهر و آناهیتا باز میگردد. هدف از این پژوهش بررسی سیر تحول گل انار در کاشیکاری ایران و گل لاله در ترکیة عثمانی است. پژوهشِ حاضر به صورت تاریخی – تحلیلی و از طریق جمعآوری اطلاعات و اسناد کتابخانهای شامل متن و تصویر بوده است. در این راستا مطالعه و پژوهشی تاریخی و مستند در باب نقوش گل انار ایرانی و گل لالة عثمانی صورت گرفته، که ضمن معرفی و بررسی این نقوش، به نکاتی دربارة انواع گل که زینتبخش باغها بوده و در هنرهای تزیینی منطقه جایگاه ویژهای داشتهاند اشاره شده است؛ گرچه نقش لالهها برگرفته از طبیعت و محیط بوده، اما وفور و تنوع آن با سلیقه و ذوق هنرمندان سرانجام تبدیل به گل محبوب سلاطین عثمانی شده است. در روند بررسی برخی دیگر از گلها نیز معرفی شدهاند. همچنین پارهای از نظرات موجود دربارة گلها نیز نقد و به نکات نو و تحلیلی پرداخته شده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر | fa_IR |
| dc.publisher | Nazar Research Center | en_US |
| dc.relation.ispartof | هنر و تمدن شرق | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Art and Civilization of the Orient | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jaco.2022.329920.1234 | |
| dc.subject | گل انار | fa_IR |
| dc.subject | گل لاله | fa_IR |
| dc.subject | ایران | fa_IR |
| dc.subject | ترکیۀ عثمانی | fa_IR |
| dc.subject | کاشیکاری | fa_IR |
| dc.subject | نماد | fa_IR |
| dc.title | نقش نمادین گل لاله و گل انار در کاشیکاری ایران و ترکیۀ عثمانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 35 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 28 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-2230-2053 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0657-1878 | |