تخمین نیروی پسا و مقاومت اصطکاکی یک کشتی با استفاده از مدلسازی عددی و نتایج ارزیابی آزمایشگاهی
(ندگان)پدیدآور
حکیم زاده, هومنترابی آزاد, مسعودبدری, محمد علیآذرسینا, فرهودعظام, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به دلیل قیمت بسیار بالای سوخت کشتی و با هدف رعایت مقررات زیست محیطی دریا، شناسایی مقادیرنیروی پسای کشتی درون آب اولین و اساسی ترین قدم درکنترل مصرف بهینه سوخت محسوب می شود. از طریق روش عددی و با استفاده از نرم افزار سی اف ایکس، برای اولین بار نیروی پسا و مقاومت اصطکاکی مدل مقیاس شده یک کشتی نفتکش غول پیکر به طول74/2 متر، عرض5/0 متر و آبخور 17/0 متر محاسبه شده است. حل عددی نیروی پسای مدل برای 5 سرعت مختلف از 65/0 تا 85/0 متر بر ثانیه انجام شده است. تفاوت این پژوهش با سایر تحقیقات، انتخاب سرعت ها وآبخورهای مدل بر اساس شرایط واقعی سرویس دهی کشتی است. به منظور اعتبارسنجی، نتایج آزمونهای انجام شده بر روی مدل این کشتی در حوضچه کشش بانتایج مدل عددی مقایسه شده است. بر اساس راستی آزمایی های انجام شده، در آبخورهای میانگین 8 و 5/16 سانتیمتر، اختلاف مقادیرنیروی پسای بدست آمده از مدل آزمایشگاهی و مدل عددی در اعداد فرود 13/0 تا 16/0، حداقل5/3 % و حداکثر 4/15% ونسبت مقاومت اصطکاکی به مقاومت کل کشتی حداقل 85 % و حداکثر93 % است. نتایج بدست آمده از این پژوهش جهت تخمین اثر عوامل فیزیکی محیط دریا بر مقاومت اصطکاکی، سرعت و مصرف سوخت کشتی درشرایط واقعی دریا مورد استفاده قرارگرفته است.
کلید واژگان
نرم افزار سی اف ایکسکشتی نفتکش
شبیه سازی آزمایشگاهی
نیروی پسای کشتی
فیزیک دریا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه صنعتی مالک اشترMalek-Ashtar university of technology
سازمان پدید آورنده
گروه علوم دریایی دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه علوم و تحقیقات تهراندانشیار فیزیک دریا، دانشکده علوم دریایی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و فن آوری زیر دریا دانشگاه صنعتی اصفهان
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
شاپا
2476-71312476-7468




