| dc.contributor.author | نجفی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | مقدم زاده, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | وفایی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرمهینی فراهانی, محسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:28:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:28:11Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:28:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:28:11Z | |
| dc.date.issued | 2014-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-05-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-03-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نجفی, حسن, مقدم زاده, علی, وفایی, رضا, فرمهینی فراهانی, محسن. (1393). تبیین ابعاد و مؤلفه های بیداری اسلامی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی تاریخ دوره دوم متوسطه ایران. مطالعات بیداری اسلامی, 3(6), 145-168. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://www.iabaj.ir/article_46340.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88925 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد و مؤلفههای بیداری اسلامی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی تاریخ دوره دوم متوسطه ایران صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی شامل؛ تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب میگردد. جامعه پژوهشی، شامل دو بخش؛ متون مرتبط با ابعاد و مؤلفههای بیداری اسلامی و 4 عنوان کتاب درسی تاریخ دوره دوم متوسطه (تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخشناسی) چاپ شده در سال تحصیلی 95-1394 می باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونهگیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری مورد تحلیل واقع شده است. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است. دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی بیداری اسلامی را میتوان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در 3 بُعد و 48 مؤلفه تدوین نمود. 2. در مجموع کتابهای درسی تاریخ دوره دوم متوسطه 2656 مرتبه به ابعاد و مؤلفههای بیداری اسلامی، توجه کرده بودند که میزان فراوانی و درصد آن در کتابهای تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخشناسی به ترتیب 357 (4/13 %)، 740 (9/27 %)، 1342 (5/50 %)، 217 (2/8 %) میباشد. 3. همچنین در بین ابعاد مورد بررسی بعد شناختی با میزان بار اطلاعاتی 907/0 و ضریب اهمیت 359/0 بیشترین و بعد عملکردی با میزان بار اطلاعاتی 789/0 و ضریب اهمیت 312/0 کمترین توجه را به خود اختصاص دادهاند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 6580 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان بسیج اساتید | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات بیداری اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Islamic Awakening | en_US |
| dc.subject | بیداری اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل محتوا | fa_IR |
| dc.subject | کتب درسی تاریخ | fa_IR |
| dc.subject | دوره دوم متوسطه | fa_IR |
| dc.title | تبیین ابعاد و مؤلفه های بیداری اسلامی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی تاریخ دوره دوم متوسطه ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی ترویجی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 145 | |
| dc.citation.epage | 168 | |