نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorمقدم زاده, علیfa_IR
dc.contributor.authorوفایی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorفرمهینی فراهانی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:28:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:28:11Z
dc.date.available1399-07-08T20:28:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:28:11Z
dc.date.issued2014-12-22en_US
dc.date.issued1393-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-05-27en_US
dc.date.submitted1396-03-06fa_IR
dc.identifier.citationنجفی, حسن, مقدم زاده, علی, وفایی, رضا, فرمهینی فراهانی, محسن. (1393). تبیین ابعاد و مؤلفه های بیداری اسلامی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی تاریخ دوره دوم متوسطه ایران. مطالعات بیداری اسلامی, 3(6), 145-168.fa_IR
dc.identifier.urihttp://www.iabaj.ir/article_46340.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88925
dc.description.abstractپ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر با هدف تبیین ابعاد و مؤلفه‌های بیداری اسلامی و تحلیل جایگاه آن در کتاب‌های درسی تاریخ دوره دوم متوسطه ایران صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی شامل؛ تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می‌گردد. جامعه پژوهشی، شامل دو بخش؛ متون مرتبط با ابعاد و مؤلفه‌های بیداری اسلامی و 4 عنوان کتاب درسی تاریخ دوره دوم متوسطه (تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخ‌شناسی) چاپ شده در سال تحصیلی 95-1394 می باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونه‌گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری مورد تحلیل واقع شده است. ابزارهای اندازه‌گیری، فرم فیش‌برداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است. داده‌های اسنادی به شیوه کیفی و داده‌های تحلیل محتوی با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ع‍م‍ده‌‌ت‍ری‍ن‌ ی‍اف‍ت‍ه‌‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی بیداری اسلامی را می‌توان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در 3 بُعد و 48 مؤلفه تدوین نمود. 2. در م‍ج‍م‍وع‌ کتاب‌های درسی تاریخ دوره دوم متوسطه 2656 مرتبه به ابعاد و مؤلفه‌های بیداری اسلامی، توجه کرده بودند که میزان فراوانی و درصد آن در کتاب‌های تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخ‌شناسی به ترتیب 357 (4/13 %)، 740 (9/27 %)، 1342 (5/50 %)، 217 (2/8 %) می‌باشد. 3. همچنین در بین ابعاد مورد بررسی بعد شناختی با میزان بار اطلاعاتی 907/0 و ضریب اهمیت 359/0 بیش‌ترین و بعد عملکردی با میزان بار اطلاعاتی 789/0 و ضریب اهمیت 312/0 کم‌ترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند.fa_IR
dc.format.extent6580
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان بسیج اساتیدfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات بیداری اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Awakeningen_US
dc.subjectبیداری اسلامیfa_IR
dc.subjectتحلیل محتواfa_IR
dc.subjectکتب درسی تاریخfa_IR
dc.subjectدوره دوم متوسطهfa_IR
dc.titleتبیین ابعاد و مؤلفه های بیداری اسلامی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی تاریخ دوره دوم متوسطه ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی ترویجیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue6
dc.citation.spage145
dc.citation.epage168


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد