تحلیل تجربه زیبایی شناسی تن-بنیاد شوسترمان در پرتو آراء اسپینوزا و لایبنیتز
(ندگان)پدیدآور
گودرزی, حجتاردلانی, حسینشریف زاده, محمدرضانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فلسفه از افلاطون تا دوران پسامدرن ژیل دلوز همواره بیشتر معطوف و مشغول به ذهن(دوالیته سوژه و ابژه) بوده و التفات کمینهای نسبت به عین(تن و بدن) داشته است. از شروع فلسفه زیباییشناسی مدون با الکساندر بومگارتن تا مورد مطالعه اخیر، یا التفات کمی به تن و بدن شده یا ریشه این اندیشه به ارجاع اشتباهی حوالت شده است. مطالعه حاضر بر آن است تا آراء فلسفی ریچارد شوسترمان پیرامون زیباییشناسی تن-بنیاد را مورد بررسی قرار دهد و با ارجاع به زیباییشناسی تنکوشانه و تقلای لایب نیتز و اسپینوزا اولاً ریشه زیباییشناسی تن-بنیاد را نه در اندیشه فلاسفه معاصری چون مرلو-پونتی و فوکو بلکه در سپهر اندیشه مونادولوژی لایبنیتز و تقلای اسپینوزا بررسد؛ و ثانیاً نشان دهد زیباییشناسی یا اساساً امری تنی-عاطفی است یا زیباییشناسی نیست. بنابراین، کناتوس یا تقلای اسپینوزایی ریشه هرگونه جنبش و تن-آگاهی است و هر موضوع تنی بدون التفات به کناتوس از نقصان شدیدی رنج میبرد. این مطالعه به روش تحلیلی-تطبیقی و با اسناد کتابخانهای صورت گرفته است.
کلید واژگان
زیباییشناسیتن-بنیاد
شوسترمان
زیباییشناسی تقلا
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2021-07-231400-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفتIslamic Azad University Jiroft Branch
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراناستادیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز




