اثربخشی برنامه آموزشی روانی مدل زندگی مطلوب (GLM) بر بهبود روابط بین فردی و تکانشگری در زنان زندانی
(ندگان)پدیدآور
حاجیلری, شهربانوحاجی لری, شهربانوجدیدی, محسننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی روانی الگوی زندگی مطلوب (GLM) بر بهبود روابط بین فردی و تکانشگری در زندان انجام گرفته است. روش در این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح بهکار رفته، طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شاملِ تمام زنان زندانی شهر ری بودند. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق 30 نفـر بودنـد کـه از بـین زنان زندانی با تکانشگری بالا و روابط بینفردی پایین انتخـاب و بهصورت تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. بهمنظور اندازهگیری تکانشگری از پرسشنامه تکانشگری بارت (پاتون، استانفورد و بارت، 1995) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بینفردی ماتسون (1983) استفاده شد. در نهایت نتایج حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آزمون خلاصه تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزشی روانی الگوی زندگی مطلوب (GLM) باعث کاهش رفتارهای تکانشگری و بهبود روابط بینفردی در بین زنان زندانی شد.
کلید واژگان
الگوی زندگی مطلوب (GLM)روابط بین فردی
تکانشگری
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهرانسازمان پدید آورنده
برون سازمانیدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسیبالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه ازاداسلامی واحد بندر گز.




