بررسی ویژگیهای شخصیتی کارکنان کلانتریها و ارائه کیفیت خدمات انتظامی به آحاد مردم
(ندگان)پدیدآور
اسدی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه توجه به نقش شخصیت در رفتارهای شغلی همانند ثبات و موفقیت، رضایت شغلی و کیفیت خدمات نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و دیگر اینکه کیفیت خدمات، صرفاً نتیجه عوامل محیطی و سازمانی همانند حقوق، مسئولیت، شرایط کاری و غیره تلقی نمیشود و عامل شخصیت نیز در رفتار و ارائه خدمات فرد مؤثر است؛ بهطوریکه همخوانی بین تیپ شخصیت و نوع شغل در موفقیت فرد تأثیر بهسزایی دارد. در نیروی انتظامی ج.ا.ا نیز بارها مشاهده شده که عدم توجه دقیق به ویژگیهای شخصیتی کارکنان، بهخصوص کارکنان کلانتریها که در تماس بیشتری با مردم هستند و از جایگاه حساسی برخوردارند و بهکارگیری نامناسب آنان موجب شده است به جای اینکه کارکنان مذکور در راستای رسیدن به اهداف ناجا قدم بردارند؛ چه بسا با اقدامات نامناسب و رفتارهای اشتباه خود موانعی را برای ناجا و رسیدن به اهداف عالیه آن بهوجود آوردهاند و عملاً فاقد کارایی لازم بوده و از کیفیت شغلی ضعیفی برخوردار هستند. این عدم توجه دقیق به ویژگیهای شخصیتی کارکنان، موجب ایجاد دغدغه فکری برای فرماندهان و رؤسا و سلسله مراتب ناجا شده است. محقق با مشاهده این مشکل و مسئله به انجام تحقیقی با موضوع رابطه ویژگیهای شخصیتی کارکنان بر ارائه کیفیت خدمات انتظامی (شهر شهریار سال 1394) پرداخته است. پژوهش حاضر از آن جهت که به بررسی رابطه بین متغیرها میپردازد از لحاظ نوع و هدف، «کاربردی» و از نظر ماهیت و روش، «همبستگی» است. هرچه شغل فرد با تیپ شخصیتی وی همخوانی بیشتری داشته باشد انتظار میرود که خدمات بهتری از فرد مشاهده شود.
کلید واژگان
ویژگیهای شخصیتیخدمات انتظامی
عملکرد شغلی
کارکنان کلانتری
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




