نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتابع بردبار, فریباfa_IR
dc.contributor.authorشفیعی سروستانی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorموسوی پور, سید روح اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:25:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:25:33Z
dc.date.available1399-07-08T20:25:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:25:33Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2018-01-06en_US
dc.date.submitted1396-10-16fa_IR
dc.identifier.citationتابع بردبار, فریبا, شفیعی سروستانی, مریم, موسوی پور, سید روح الله. (1397). رابطه سبک‌های یادگیری و قابلیت آینده‌پژوهی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی پژوهشی. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12(43), 95-111. doi: 10.22034/jiera.2018.83766fa_IR
dc.identifier.issn2383-1324
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.83766
dc.identifier.urihttp://www.jiera.ir/article_83766.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87941
dc.description.abstractیکی از وظایف اصلی مراکز آموزشی، تربیت نیروهای انسانی مجهز به دانش آینده است که علاوه بر حل مسئله و رفع مشکلات روزمره زندگی بتوانند به نوآوری و اختراع نیز بیندیشند. هدف از این پژوهش، بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبک‌های یادگیری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان بر قابلیت آینده‌پژوهی آنان بود. بدین منظور تعداد 220 دانشجوی دانشگاه‌های دولتی شهر شیراز به شیوه خوشه­ای انتخاب و از طریق پرسشنامه‌های سبک‌های یادگیری وارک (1998)، خودکارآمدی پژوهشی (صالحی، 1390) و قابلیت آینده‌پژوهی (پارسا و همکاران، 2011) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. ضرایب همبستگی به‌دست‌آمده نشان داد که بین ابعاد سبک‌های یادگیری به‌عنوان متغیرهای برون­زای مدل با خودکارآمدی پژوهشی و قابلیت آینده­پژوهی همبستگی وجود دارد. سبک شنیداری و سبک خواندنی- نوشتنی تأثیر مستقیم و معنادار در افزایش قابلیت آینده­پژوهی داشت. خودکارآمدی پژوهشی علاوه بر اثرات مستقیم توانست رابطه بین سبک‌های یادگیری و قابلیت آینده­پژوهی را مورد واسطه­گیری قرار دهد. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که سبک‌های یادگیری و خودکارآمدی پژوهشی می­تواند پیامدهای یادگیری دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین شناسایی متغیرهای پیدا و پنهان در کلاس درس می­تواند به ارتقاء سطح دانش یادگیرندگان کمک کرده و آن‌ها را به خلق دانش و توانایی پیش‌بینی آینده هدایت نماید.fa_IR
dc.format.extent945
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن پژوهش های آموزشی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پژوهش در نظام های آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofjieraen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.83766
dc.subjectآینده‌پژوهیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectسبک یادگیریfa_IR
dc.titleرابطه سبک‌های یادگیری و قابلیت آینده‌پژوهی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی پژوهشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue43
dc.citation.spage95
dc.citation.epage111


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد