| dc.contributor.author | مسعودیان, پریسا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | دوایی, مهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | انصاریا, فهیمه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | خسروی, علی اکبر | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:25:29Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:25:29Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T20:25:29Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T20:25:29Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-04-09 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-01-20 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | مسعودیان, پریسا, دوایی, مهدی, انصاریا, فهیمه, خسروی, علی اکبر. (1397). طراحی الگوی تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختنگرایی ویگوتسکی و تأثیر آن بر تفکر انتقادی دانشآموزان. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12(41), 91-109. doi: 10.22034/jiera.2018.78686 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2383-1324 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.78686 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.jiera.ir/article_78686.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87923 |  | 
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای الگوی آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریهی ساختنگرایی ویگوتسکی و بررسی اثربخشی الگو بر تفکر انتقادی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام گرفت. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای الگوی آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریهی ساختنگرایی ویگوتسکی و بررسی اثربخشی الگو بر تفکر انتقادی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل مقالات مرتبط نمایه شده در پایگاههای ساینس دایرکت، پامبد، سینهال و اسکوپوس بود. از این جامعه، 34 مقاله با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و برای اعتباربخشی الگو 32 نفر از متخصصین با روش نمونهگیری گلوله برفی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه، 66 نفر به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته و آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر (1998) بود. تحلیل دادههای بخش کیفی با تحلیل محتوا، بخش اعتباریابی با تحلیل عاملی تأییدی و بخش اثربخشی با تحلیل کوواریانس انجام شدند. یافتهها نشان داد الگوی آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریهی ویگوتسکی در سه مؤلفه نقش معلم، نقش یادگیرنده و نقش دانش طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد که برازش الگوی آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظر متخصصین در حد مطلوب بوده و الگوی آموزش تفکر انتقادی منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در تفکر انتقادی به میزان 53 درصد شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده بهکارگیری الگوی آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ویگوتسکی بر تفکر انتقادی دانشآموزان مؤثر است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 702 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن پژوهش های آموزشی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | نشریه پژوهش در نظام های آموزشی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | jiera | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.78686 |  | 
| dc.subject | الگوی تفکر انتقادی | fa_IR | 
| dc.subject | نظریه ساختن گرایی | fa_IR | 
| dc.subject | ویگوتسکی | fa_IR | 
| dc.title | طراحی الگوی تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختنگرایی ویگوتسکی و تأثیر آن بر تفکر انتقادی دانشآموزان | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 12 |  | 
| dc.citation.issue | 41 |  | 
| dc.citation.spage | 91 |  | 
| dc.citation.epage | 109 |  |