| dc.contributor.author | دلاورپور, محمداقا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | حسینچاری, مسعود | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:24:36Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:24:36Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T20:24:36Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T20:24:36Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1394-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-08-20 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-05-29 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | دلاورپور, محمداقا, حسینچاری, مسعود. (1394). تبیین دلزدگی تحصیلی بر مبنای ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای مقابلهای. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 9(31), 91-126. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2383-1324 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.jiera.ir/article_49446.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87619 |  | 
| dc.description.abstract | احساس دلزدگی، تجربه شایعی است که آثار زیانبار آن روی یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در این پژوهش، نقش علّی صفات زیربنایی شخصیت و راهبردهای مقابلهای در تبیین دلزدگی تحصیلی بررسی شد. گروه مشارکتکنندگان مشتمل بر 718 دانشآموز (380 دختر و 338 پسر) از دبیرستانهای شیراز بودند که به روش خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها نسخه کوتاه شدة پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی گلدبرگ، مقیاس راهبردهای مقابله با دلزدگی تحصیلی و مقیاس دلزدگی مرتبط با کلاس و یادگیری به کار رفت. به منظور بررسی مدل از روش معادلات ساختاری و برای تعیین نقش میانجیگری راهبردهای مقابلهای، بهطور همزمان از روش بوتاستراپ و مراحل بارون و کنی در نرمافزار AMOS، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که به استثنای توافقپذیری، دیگر عوامل شخصیتی دلزدگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. راهبرد مقابلهای شناختی ـ اجتنابی تأثیر صفات وظیفهمداری و گشودگی تجربه را بر دلزدگی تحصیلی میانجیگری میکند. راهبرد رفتاری اجتنابی نیز تأثیر برونگرایی، وظیفهمداری و گشودگی را بر دلزدگی تحصیلی میانجیگری میکند. افزون بر این، بررسی شاخصهای برازش، بیانگر تطابق مناسب مدل با مشاهدات بود. تلویحات یافتهها در پرتو مبانی نظری و تحقیقات پیشین، پایانبخش مقاله پیش رو است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 712 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن پژوهش های آموزشی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | نشریه پژوهش در نظام های آموزشی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | jiera | en_US | 
| dc.subject | دلزدگی تحصیلی | fa_IR | 
| dc.subject | شخصیت | fa_IR | 
| dc.subject | راهبردهای مقابلهای | fa_IR | 
| dc.subject | دانشآموزان دبیرستانی | fa_IR | 
| dc.title | تبیین دلزدگی تحصیلی بر مبنای ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای مقابلهای | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه شیراز | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 9 |  | 
| dc.citation.issue | 31 |  | 
| dc.citation.spage | 91 |  | 
| dc.citation.epage | 126 |  |