دوره 6, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
خط اشعار و اصل تزیینی واق در کتیبههای نوشتاری ظروف فلزی بر اساس نظریه دو قلم
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)نظریهِ دو قلم را در اواخر قرن بیستم میلادی پژوهشگران از رسالات نقاشی ایرانی قرن دهم ق. بیرون کشیدند. در این نظریه اصول و هنر نقاشی ایرانی (اسلیمی، ختایی، فرنگی، فصالی، واق، ابر، و گره) همتراز با اصول خوشنویسی (ثلث، نسخ، ...
-
مطالعه ساختار خوشنویسی نسخ ایرانی در شیوه میرزا احمد نیریزی و وصال شیرازی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)میرزا احمد نیریزی و وصال شیرازی از خوشنویسان بنام نسخ در دورههای صفوی و قاجار هستند که نسخ ایرانی را تکامل بخشیدند. هدف، مطالعه شاخصهها در شیوه کتابت رسم الخط نسخ میرزا احمد نیریزی و وصال شیرازی است که برای تحلیل بهتر ...
-
تحلیل صورتهای تخیّل در قالی سنگشکو موزه میهو با رویکرد به نظریه ژیلبر دوران
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)ظرفیت قالی دستبافت بهعنوان برجستهترین هنر ملی و پیوست فرهنگی، چنان است که میتواند در بستر مطالعات بینارشتهای، حامل پیامها و ایجادکننده گفتمانهای متنوع در ارتباط با دانش و علوم پیرامون خود نظیر تخیل باشد. تخیل، منشأ ...
-
تحلیل تقابل های دوگانه در ساختار ورنی های عشایر شاهسون دشت مغان (مطالعه موردی زیراندازها)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)گلیمی به روش پودپیچی و به صورت ذهنی توسط بانوان عشایر ، با نام محلی وَرنی بافته میشود. با استفاده از این تکنیک بافت محصولات گوناگونی همچون خورجین، نمکدان و ... تولید میشود. ورنیهای زیرانداز، به دلیل مقبولیت، تولید فراوانی ...
-
نقوش جانوری در سوزندوزی بالاق های زنان ترکمن به مثابة بازنمایی انگاره های فرهنگی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)پوشاک محلی هر قوم نشانهای از هویت اجتماعی، جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی ایشان ارزیابی میشود. در این بین، پژوهش دربارة لباسهای ترکمنی به ویژه شلوارهای زنانه به عنوان عنصر مهمی از این ترکیب اهمیت خود را عیان خواهد داشت چراکه ...
-
آسیبشناسی جایگاه تصویر در فرهنگ جهانی با رویکرد انسانشناسی تصویر
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)از دیرباز، تصویر همواره نقش بنیادینی در برقراری ارتباط بین انسانها و انتقال اطلاعات داشته و امروزه، با توجه به عصر جهانی و گسترش اطلاعات، این امر بیش از پیش گسترش پیدا کرده و سبب ایجاد تغییر و تحول به واسطه رسانهها در ...
-
تبیین مفاهیم عرفانی آرایههای حرم مطهر رضوی در عهد صفوی (با تاکید بر صحن عتیق)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)حرم مطهر رضوی با شکوه ترین بارگاهی است که در طی ادوار مختلف، هنرمندان تلاش کرده اند آثار بیبدیلی را در آن به یادگار بگذارند. در عهد صفویه، حرم رضوی ضمن توسعه، بسیار آراسته شده و مانند الگویی در ادوار بعد نیز تکرار ...
-
مطالعه ویژگیهای تصویری انیمه ژاپنی مبتنی بر نظریه بینامتنیت ژرارژنت (مطالعه موردی: انیمه افسانه پرنسس کاگویا اثر ایسائوتاکاهاتا)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)افسانه و اسطورهها از جمله امکاناتی می باشند که بهواسطه بهکارگیری آنها در حوزه هنر، بهخصوص در ساخت انیمه و انیمیشن بهدلیل دارا بودن قابلیت ارائه تصویر و حرکت درکنار یکدیگر و همچنین، مخاطبانی که از هر رده سنی ...
-
نور امپرسیونیستی در سینمای عباس کیارستمی (مطالعهای بر فیلم باد ما را با خود خواهد برد)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)سینما به عنوان هنری چندوجهی به هنرهایی چون ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی وابسته است. تصویر، مهم ترین عنصر سینما، وامدار هنرهای بصری است. در زبان تجسمی عناصر و کیفیت های بصری به عنوان مبانی و الفبای هنری ...
-
تجلی «دین الاهی» اکبرشاه بابری در مصورسازی متون تاریخی؛ مطالعه موردی: تطبیق جامع التواریخ نسخه کاخ گلستان و نسخه کتابخانه رامپور هند
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2021-12-22)مقاله حاضر درصدد است تا به مطالعه تطبیقی دو نسخه متفاوت از جامعالتواریخ بپردازد. جامعالتواریخ نسخه کتابخانه رامپور، در طول سه قرن مصورسازی شده است. نقاشیهای این نسخه، در دربارهای تیموری و صفوی نقاشی شده و پس از انتقال ...



