شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر برصادرات محصولات شیلاتی ایران
(ندگان)پدیدآور
عادلی, افشینبایی, هنگامهپندار, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور بهرهمندی بیشتر از پتانسیلهای صادرات غیرنفتی کشور، عوامل موثر بر صادرات محصولات شیلاتی با جستجو در منابع کتابخانهای و همچنین مصاحبه با صاحبنظران شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه، روایی آن از طریق صادرکنندهها و صاحبنظران تایید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از پرسشنامه تکمیل شده توسط 35 نمونه آماری با استفاده از تکنیک رتبهبندی گرت صورت گرفت. طبق نتایج بدست آمده مهمترین عوامل موثر بر صادرات آبزیان، به ترتیب شامل بهبود روابط تجاری بینالمللی، اصلاح قوانین و مقررات داخلی گمرک، کاهش قیمت تمام شده و تورم، افزایش سطح استانداردهای تولید و فرآوری، امکان جذب سرمایهگذاری خارجی، رعایت مقررات و استانداردهای کیفی و بهداشتی مقصد، حضور موثر و تبلیغات ویژه در بازارهای جهانی، شناسایی و ارایه اطلاعات بازارهای هدف صادراتی و حمایت و نظارت دولت بودند. بنابراین دولت با حمایت موثر و روشن خود از بخش صادرات آبزیان میتواند ضمن جذب سرمایهگذاری خارجی، باعث بهبود روابط بینالمللی، کاهش تورم و قیمت تمام شده گردد و زمینه اصلاح قوانین و مقررات گمرکی، شناخت کافی و حضور در بازارهای صادراتی و مقررات آن را برای بهبود و افزایش صادرات فراهم کند.
کلید واژگان
صادرات غیرنفتیتجارت
تکنیک رتبه بندی گرت
محصولات شیلاتی
ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورAgricultural Research,Education and Extension Organization
شاپا
1026-13542322-5998




