شناسایی و ارائه مدل موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمهای
(ندگان)پدیدآور
بابااحمدی تنگه گزی, محترمکرراهی مقدم, سیروسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: خدمات الکترونیک مزایایی چون افزایش سرعت، افزایش میزان دسترسی و کاهش هزینهها را به دنبال دارد و عدم الکترونیکی شدن خدمات بیمهای، افت و کاهش سرعت خدماترسانی را در پی دارد و منجر به نارضایتی بیمه شدگان خواهد شد. همچنین در شرایط فعلی که بیماری کرونا در دنیا رشد پیدا کرده است و تا ریشه کن شدن آن، سالها زمان میبرد، لازم است که بیشتر به سمت ارائه بیشتر خدمات الکترونیکی حرکت کنیم.روش کار: هدف این تحقیق، شناسایی موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمهای در بیمه سلامت شهر اهواز است که در آن روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت در دسته تحقیقات آمیخته (کیفی و کمّی) جای میگیرد. در مرحلهی اول با استفاده از روش دلفی پرسشنامهای در اختیار خبرگان موضوع قرار گرفت و نهایتاً 8 مانع به عنوان موانع استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمهای شناسایی شدند: موانع فرآیندی، موانع زیرساختی، موانع حمایتی، موانع فرهنگی، موانع دانشی، موانع مالی، موانع نیروی انسانی، موانع اجرایی. در مرحلهی دوم تحقیق پرسشنامهای بر اساس موانع شناسایی شده طراحی و در اختیار کارکنان شعب بیمه سلامت قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد موانع شناسایی شده به ترتیب اهمیت شامل موانع فرآیندی، زیرساختی، فرهنگی، نیروی انسانی، مالی، دانشی، حمایتی و اجرایی تأثیر معناداری بر استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمهای داشتند.نتیجه گیری: به منظور استقرار سیستم خدمات الکترونیک بیمه ای باید موانع مورد نظر بر حسب اولویت شناسایی و بر حسب مدل موانع به آنها رسیدگی کرد.
کلید واژگان
بیمه سلامتبیمه الکترونیک
خدمات الکترونیک
دولت الکترونیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایراناستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران




