بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی اجتماعی کودکان بی سرپرست در ایران
(ندگان)پدیدآور
تجر, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تحقیقات در زمینه سرپرستی کودکانی که به جهات و علل گوناگون سرپرست خود را از دست دادهاند در حال توسعه میباشد، بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی-اجتماعی کودکان بی سرپرست درمراکز شبانه روزی بود.روش کار: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و علی مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی کودکان بی سرپرست بود که طبق آمارهای سازمان بهزیستی کشور 22500 کودک بود. نمونه آماری شامل 360 کودک بی سرپرست و 360 نفر از کودکان عادی به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق از 5 پرسشنامه استاندارد اضطراب زونک، عزت نفس کوپر اسمیت، رشد اجتماعی و ایلند، مقیاس هوش ریون خردسالان و بزرگسالان و استرس دوگل که همگی ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 داشتند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Tمستقل وکای خی دو برای بررسی تفاوت میانگین ها استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست در ایران کاملاً با استانداردهای فیزیکی، فضایی و آموزشی همخوانی ندارد و فاصله ی این مراکز با استانداردها، بویژه در استانهای محروم مرکزی بیشتر به چشم میخورد و از منظرمتغیرهای آموزشی و اجتماعی و روانی، مشکلات در کودکان بی سرپرست بیشتر از کودکان تحت حمایت خانواده میباشد.نتیجه گیری: با توجه به اینکه میزان رشد اجتماعی کودکان بی سرپرست نسبت به همسالان عادی خود پایینتر میباشد، توصیه میشود با طراحی و با تشکیل اردوهای تفریحی آموزشی شبیه زندگی اجتماعی عادی و واگذاری ادارهی این اردوها و با تعریف عملیاتی نقشهای اجتماعی به این کودکان زمینه رشد اجتماعی آنان فراهم گردد.
کلید واژگان
کودکان بی سرپرسترشد اجتماعی
اضطراب
عزت نفس
استانداردها
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01




