ارزیابی عوامل موثر بر روند خرید و فروش ماهی در بازارهای ماهی بنادر استان گیلان
(ندگان)پدیدآور
عادلی, افشینغفاری, طاهرهاجاق, سید مهدیواحدی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجا که مصرف هدف اصلی تولید است و موارد مد نظر تولیدکننده باید از طریق فروشنده همسو با خواستههای مصرفکننده باشد، ارزیابی روند خرید و فروش بازار از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین تحقیق حاضر در سال 1393به منظور ارزیابی روند خرید و فروش در بازار ماهی بنادر استان گیلان (بندر انزلی، آستارا و کیاشهر) با جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه از 30 ماهیفروشی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون فریدمن و آزمون کای دو استفاده شد. نتایج نشان داد، بیشتر فروشندگان ماهی بنادر استان گیلان در رده سنی 31 تا 40 سال(6/26%) قرار دارند. بیشتر آنها سطح تحصیلات راهنمایی (40%) و متوسطه (40%) دارند. حدود نیمی از آنها 10 تا 20 سال سابقه اشتغال داشته و 65% دارای خانواده 3 و 4 نفره میباشند. 70 درصد فروشندگان بازار ماهی بنادر استان گیلان از امکاناتی همچون یخچال برای عرضه مناسب برخوردارند؛ اما بیش از 80 درصد آنها فاقد پیشخوان بودند. یافتههای تحقیق نشان داد تازگی و کیفیت به عنوان مهمترین عامل قابل توجه مصرفکنندگان در هنگام خرید ماهی است. دلایل عدم مصرف ماهی بوی نامطبوع، وجود تیغ و دشواری پاک کردن عنوان شد و فروشندگان در مصرف ماهی سالم بودن، و در خرید، تازگی را عامل فروش بیشتر می دانستند. اما برای مصرف، دسترسی آسان و علاقه مندی به گونهای خاص، و در خرید، چینش ماهی در پیشخوان، یخگذاری و شن پوشی را عامل قابل توجه از سوی مصرفکنندگان نمیدانستند. بدلیل بازار مناسب، فروشندگان مشکلی نداشتند و عدم دسترسی به مصرف کننده نهایی، اجاره سنگین و عوارض بالای شهرداری از مشکلات فروشندگان در فروش ماهی در بازارهای بنادر گیلان تشخیص داده نشد. با این وجود ساماندهی بازارهای بنادر استان گیلان و تجهیز آنها به پیشخوان و استانداردهای لازم جهت مدرن سازی بازار سنتی ضروری بنظر می رسد.
کلید واژگان
گیلانبازار آبزیان
فروشندگان ماهی
بندر
شیلات
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورAgricultural Research,Education and Extension Organization
شاپا
1026-13542322-5998




