• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی شیلات ایران
    • دوره 28, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی شیلات ایران
    • دوره 28, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی عوامل موثر بر روند خرید و فروش ماهی در بازارهای ماهی بنادر استان گیلان

    (ندگان)پدیدآور
    عادلی, افشینغفاری, طاهرهاجاق, سید مهدیواحدی, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    383.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از آنجا که مصرف هدف اصلی تولید است و موارد مد نظر تولید­کننده باید از طریق فروشنده همسو با خواسته­های مصرف­کننده باشد، ارزیابی روند خرید و فروش بازار از اهمیت ویژه­­ای برخوردار است. بنابراین تحقیق حاضر در سال 1393به ‌منظور ارزیابی روند خرید و فروش در بازار ماهی بنادر استان گیلان (بندر انزلی، آستارا و کیاشهر) با جمع­آوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه از 30 ماهی‌فروشی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی، آزمون فریدمن و آزمون کای دو استفاده شد. نتایج نشان داد، بیشتر فروشندگان ماهی بنادر استان گیلان در رده سنی 31 تا 40 سال(6/26%) قرار دارند. بیشتر آنها سطح تحصیلات راهنمایی (40%) و متوسطه (40%) دارند. حدود نیمی از آنها 10 تا 20 سال سابقه اشتغال داشته و 65% دارای خانواده 3 و 4 نفره می­باشند. 70 درصد فروشندگان بازار ماهی بنادر استان گیلان از امکاناتی همچون یخچال برای عرضه مناسب برخوردارند؛ اما بیش از 80 درصد آن­ها فاقد پیشخوان بودند. یافته­های تحقیق نشان داد تازگی و کیفیت به عنوان مهم­ترین عامل قابل توجه مصرف­کنندگان در هنگام خرید ماهی است. دلایل عدم مصرف ماهی بوی نامطبوع، وجود تیغ و دشواری پاک کردن عنوان شد و فروشندگان در مصرف ماهی سالم بودن، و در خرید، تازگی را عامل فروش بیشتر می دانستند. اما برای مصرف، دسترسی آسان و علاقه مندی به گونه­ای خاص، و در خرید، چینش ماهی در پیشخوان، یخ­گذاری و شن پوشی را عامل قابل توجه از سوی مصرف­کنندگان نمی­دانستند. بدلیل بازار مناسب، فروشندگان مشکلی نداشتند و عدم دسترسی به مصرف کننده نهایی، اجاره سنگین و عوارض بالای شهرداری از مشکلات فروشندگان در فروش ماهی در بازارهای بنادر گیلان تشخیص داده نشد. با این وجود ساماندهی بازارهای بنادر استان گیلان و تجهیز آن­‌ها به پیشخوان و استانداردهای لازم جهت مدرن سازی بازار سنتی ضروری بنظر می رسد.
    کلید واژگان
    گیلان
    بازار آبزیان
    فروشندگان ماهی
    بندر
    شیلات

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
    Agricultural Research,Education and Extension Organization

    شاپا
    1026-1354
    2322-5998
    URI
    https://dx.doi.org/10.22092/isfj.2019.119010
    https://isfj.areeo.ac.ir/article_119010.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/8599

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب