• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی روانشناسی اجتماعی
    • دوره 9, شماره 61
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی روانشناسی اجتماعی
    • دوره 9, شماره 61
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و رضایت از زندگی مادران دانش آموزان پسر مقاطع ابتدایی منطقه 1 شهرتهران

    (ندگان)پدیدآور
    خرازی, مونابوستان, افسانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    543.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و رضایت از زندگی مادران دانش آموزان پسر مقاطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه ی مادران دانش آموزان پسر مقطع اول ابتدایی در سال 97-1396 بود، طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انتخاب نمونه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و گمارش تصادفی ساده انجام گرفت و حجم نمونه به منظور آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل تعداد 30 نفر انتخاب شدند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. روش جمع‏آوری اطلاعات با استفاده از، مقیاس های‌سازگاری‌زناشویی-اسپانیر(1976)‌و‌رضایت‌از‌زندگی‌دینر‌و‌همکاران‌(1985)‌و نیز آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل در طی 8 جلسه به مدت 90 دقیقه در هفته بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری (تحلیل کوواریانس چند متغیری) صورت گرفت. یافته های بدست آمده نشان داد: آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل تاثیر مثبت بر سازگاری زناشویی و مولفه های (رضایت دونفری، همبستگی‌دونفری، توافق دو نفری و ابراز محبت) گروه آزمایش در پس آزمون داشت و همچنین باعث افزایش رضایت از زندگی گروه آزمایش در پس آزمون شد. نتایج حاکی از آن بود که رویکرد تحلیل رفتار متقابل موجب افزایش سازگاری زناشویی و رضایت از زندگی مادران دانش آموزان پسر پایه اول مقطع دبستان می گردد. بطور کلی مفهوم سازگاری زناشویی و رضایت زندگی به عنوان متغیر وابسته این پژوهش و همچنین آموزش تحلیل رفتار متقابل به عنوان متغیر مستقل این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته شد. با توجه به این امر که زندگى بشر در طى قرون متمادى دستخوش تغییرات و دگرگونى هایى بوده است که گاه در کنترل و گاه خارج از کنترل انسان بوده است و به نحوى سازگارى و آرامش انسان را بر هم زده و فشار و اضطراب را به دنبال داشته است.
    کلید واژگان
    رویکرد تحلیل رفتار متقابل
    سازگاری زناشویی
    رضایت از زندگی

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2021-11-22
    1400-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
    استادیارگروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

    URI
    http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_682886.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/849736

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب