• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 37, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 37, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل و بررسی پیکربندی معماری فضاهای آموزشی مدارس ایرانی- اسلامی: مقایسه تطبیقی فضای عمومی و آموزشی در مدارس ایرانی اسلامی و مدلهای چیدمانی معاصر

    (ندگان)پدیدآور
    نظرپور, محمدتقیحیدری, احمدسرمدی, سید مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.722 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در سالهای اخیر مقوله آموزش و پرورش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشهای این عرصه، درصدد ارائه اصول طراحی بهینه در فضاهای آموزشی هستند تا آموزش محیط- محور، اجتماع- محور و دانش آموز- محور (به منزلۀ دستاورد آموزش و پرورش­ نوین) جایگزین آموزش معلم- محور شود. به این منظور از طریق روش تحقیق ترکیبی، شامل روش چیدمان فضایی و استدلال منطقی سه گونه محیط تعلیم و تربیت رایج در گذر زمان تحلیل شدند. در گونه اول دو مدرسه خطی البرز و فیروز ­بهرام، در گونۀ ­دوم، مدرسه­‌های درونگرای خان شیراز و غیاثیه خرگرد و در گونه ­سوم، مسجد مدرسه‌­های آقابزرگ کاشان و صالحیه قزوین برای مقایسه انتخاب شدند. از این رو ارتباط کلاس و فضای بیرونی، دسترسی، عرصه ­بندی بصری و فیزیکی، انعطا‌‌ف­‌پذیری و خوانایی فضای آموزشی با تحلیل گراف ­نمایانی، گا‌‌‌م‌­متریک و گام­پیمایشی (عمق ­قابل ­پیمایش) در روش چیدمان ­فضایی سنجش و سپس به تحلیل­ تعامل فضای آموزشی (کلاس) و فضای بیرون از طریق مدلهای ارتباط فضایی راش، گروتر، مظفر و­ میرمرادی اقدام شده است. تناسبات حیاط در نمونه­‌های مطالعاتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای مقاله حاضر به صورت ارائه دو الگوی پیکره‌­بندی فضایی در بناهای آموزشی آینده مطرح شد. هدف این مدلها، رعایت اکثر نقاط قوت چیدمانی در بناهای آموزشی معاصر و سنتی بوده و سعی شده است که با تمرکز بر محیط پیرامون دانش­‌آموزان، مجموعه‌­ای خوانا، دسترس­‌پذیر، طبیعت­‌گرا، فضاهای انعطاف­‌پذیر و عرصه­‌بندی بصری و فیزیکی ایده‌­آل­ را برای کلاس فراهم آورد.
    کلید واژگان
    مدرسه
    پیکره بندی فضایی
    تعلیم و تربیت
    فضای عمومی
    فضای آموزشی
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2021-09-01
    1400-06-10
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-3128-other.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/849336

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب