| dc.contributor.author | احمدی, بهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرحمند درو, سارا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-10T21:36:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-01T21:36:33Z | |
| dc.date.available | 1400-12-10T21:36:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-01T21:36:33Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-09-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-06-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی, بهرام, فرحمند درو, سارا. (1400). واقعگرایی کمالالدین بهزاد در نگارۀ نزاع شترها. هنر و تمدن شرق, 9(34), 5-14. doi: 10.22034/jaco.2021.305113.1216 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6612 | |
| dc.identifier.issn | 2345-6620 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jaco.2021.305113.1216 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jaco-sj.com/article_142662.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/846746 | |
| dc.description.abstract | بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که هنر اسلامی در پی بازنمایی جهان محسوس نیست. این دیدگاه تا حدی به نوع نگرش تصوف به هنرایرانی-اسلامی بازمیگردد که معنا را بر ظاهر مقدم دانسته است. اینکه اثری هنری با جهانبینی دینی و عرفانی مورد مطالعه قرار گیرد خطا نیست، اما اینکه تنها راه رویارویی با آثار هنر اسلامی کشف مفاهیم عرفانی باشد ما را از توجه به سایر ابعاد این هنر ارزشمند باز خواهد داشت. به همین دلیل آثار تصویری هنر اسلامی نیازمند تنوع نگاه در تحلیل هستند و رویکرد واقعگرایانه یکی از این روشهاست. یکی از آثاری که میتواند از این زاویه مورد مطالعه قرار گیرد نگارة نزاع شترها منسوب به کمالالدین بهزاد است. رقابت شترها از سرگرمیهای مطرح کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان و ترکیه به شمار میرود. لذا با این فرضیه که نگارههای ایرانی تنها تصاویری مختص به متون و نسخههای خطی نبوده و دارای ارزشهای هنری و مفاهیم تاریخی و اجتماعی نیز هستند، نگارة نزاع شترها منسوب به کمالالدین بهزاد به روش تاریخی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای دریافت پاسخ این سؤال که این نگاره چگونه نشاندهندة تأثیرپذیری نقاش از دنیای واقعی بوده است، انواع نگارههای مشابه و عکسهای واقعی این رویداد مطالعه شد. سرانجام دریافتیم که احتمالاً کمالالدین بهزاد چنین واقعهای را از نزدیک مشاهدهکرده و همچنین از نگارههای مشابهی تأثیر پذیرفته است. او از طریق نگاه نویی که داشت، توانست در قالب اصول نگارگری ایرانی این موضوع را به تصویر بکشد و با نمایش جزئیاتی واقعگرایانه جنبههای حقیقی این رویداد را در اثر بگنجاند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3372 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر | fa_IR |
| dc.publisher | Nazar Research Center | en_US |
| dc.relation.ispartof | هنر و تمدن شرق | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Art and Civilization of the Orient | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jaco.2021.305113.1216 | |
| dc.subject | نگارگری | fa_IR |
| dc.subject | کمالالدین بهزاد | fa_IR |
| dc.subject | واقعگرایی | fa_IR |
| dc.subject | نزاع شترها | fa_IR |
| dc.subject | مکتب هرات | fa_IR |
| dc.title | واقعگرایی کمالالدین بهزاد در نگارۀ نزاع شترها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه نقاشی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه یزد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 34 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 14 | |