واقعگرایی کمالالدین بهزاد در نگارۀ نزاع شترها
(ندگان)پدیدآور
احمدی, بهرامفرحمند درو, سارانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که هنر اسلامی در پی بازنمایی جهان محسوس نیست. این دیدگاه تا حدی به نوع نگرش تصوف به هنرایرانی-اسلامی بازمیگردد که معنا را بر ظاهر مقدم دانسته است. اینکه اثری هنری با جهانبینی دینی و عرفانی مورد مطالعه قرار گیرد خطا نیست، اما اینکه تنها راه رویارویی با آثار هنر اسلامی کشف مفاهیم عرفانی باشد ما را از توجه به سایر ابعاد این هنر ارزشمند باز خواهد داشت. به همین دلیل آثار تصویری هنر اسلامی نیازمند تنوع نگاه در تحلیل هستند و رویکرد واقعگرایانه یکی از این روشهاست. یکی از آثاری که میتواند از این زاویه مورد مطالعه قرار گیرد نگارة نزاع شترها منسوب به کمالالدین بهزاد است. رقابت شترها از سرگرمیهای مطرح کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان و ترکیه به شمار میرود. لذا با این فرضیه که نگارههای ایرانی تنها تصاویری مختص به متون و نسخههای خطی نبوده و دارای ارزشهای هنری و مفاهیم تاریخی و اجتماعی نیز هستند، نگارة نزاع شترها منسوب به کمالالدین بهزاد به روش تاریخی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای دریافت پاسخ این سؤال که این نگاره چگونه نشاندهندة تأثیرپذیری نقاش از دنیای واقعی بوده است، انواع نگارههای مشابه و عکسهای واقعی این رویداد مطالعه شد. سرانجام دریافتیم که احتمالاً کمالالدین بهزاد چنین واقعهای را از نزدیک مشاهدهکرده و همچنین از نگارههای مشابهی تأثیر پذیرفته است. او از طریق نگاه نویی که داشت، توانست در قالب اصول نگارگری ایرانی این موضوع را به تصویر بکشد و با نمایش جزئیاتی واقعگرایانه جنبههای حقیقی این رویداد را در اثر بگنجاند.
کلید واژگان
نگارگریکمالالدین بهزاد
واقعگرایی
نزاع شترها
مکتب هرات
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2021-12-221400-10-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه نقاشی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه یزد، ایران.پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
شاپا
2345-66122345-6620




