• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 17, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 17, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین الگوی تعلیم و تربیت پلیس اسلامی بر مبنای حرکت جوهری انسان در حکمت متعالیه صدرالمتألهین

    (ندگان)پدیدآور
    کرمی شهریار, احسانبهشتی, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    688.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: از نیازهای مهم آدمیان نیاز به امنیت و برقراری نظم و انضباط در جامعه است. امنیت به‌وسیلة نیروهای مسلح که نیروی انتظامی بخشی مهم از آن است ایجاد و پایدار می‌شود. اگر در تربیت این نیروها کاستی وجود داشته باشد یا تربیت بر اساس مبنای واحدی انجام نشود ضعف در سازمان به وجود می‌آید که منجر به ضعف در امنیت جامعه خواهد شد. تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی تعلیم و تربیت پلیس اسلامی بر مبنای حرکت جوهری حکمت متعالیه صورت پذیرفت.  روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و با روش تحلیلی-استنتاجی با استفاده از روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی بر پایة حکمت متعالیه مبانی و گزاره‌های تربیتی مدنظر استنتاج و با بهره‌گیری از الگوی بازسازی‌شده فرانکنا و الگوی تعلیم و تربیت پلیس اسلامی بر مبنای حرکت جوهری انسان در حکمت متعالیه صدرالمتألهین تدوین گردید. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق حاکی از آن بود که الگوی تعلیم و تربیت پلیس در چهار بُعد فردی، اجتماعی، سیاسی و سازمانی قابل دسته‌بندی است. بر این اساس در بُعد فردی با هدف قرب الهی، شش اصل تربیتی شامل: همگرایی، معاد باوری، جانشینی، خودباوری، استمرار و پیوستگی و جامع‌نگری، و با چهار روش شامل: تربیت توأمان جسم و روح، تحول جوهره، شاکله‌سازی تدریجی و اعطای بینش؛ در بُعد اجتماعی و سیاسی با هدف کمال‌گرایی و دوازده اصل تربیتی شامل: قانون‌گرایی، عدالت‌ورزی، نبوت و ولایت‌باوری، التزام عملی به ولایت‌فقیه، کرامت، عزتمندی، تأثیرپذیری از شرایط، اصلاح شرایط و روابط، مسئولیت‌پذیری و ادای وظیفه، احسان، آراستگی و اندیشه‌ورزی و یازده روش تربیتی شامل: مجازات به‌قدر خطا، تکلیف به‌قدر وسع، زمینه‌سازی، تغافل، ابراز توانایی‌ها، مواجهه با نتایج اعمال، تزیین کلام (خیرخواهی و زیبایی‌خواهی)، آراستن ظاهر، تعلیم حکمت، تغییر موقعیت و الگوسازی؛ و همچنین در بُعد سازمانی با دو هدف خروج تدریجی از قوه به فعل و سه اصل تربیتی شامل: تدریجی بودن تربیت، واقع‌گرایانه بودن تربیت و آزادی، و سه روش تربیتی شامل: اعتدال در قوای غضب و شهوت، علم‌آموزی و آموزش منطق برای تعلیم و تربیت پلیس اسلامی استنتاج شد و در ادامه الگویی طراحی شد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش در بردارندة دستاوردهای نظری و کاربردی برای پلیس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود به همین منظور نتایج حاصله و برخی ابعاد الگوی یادشده در مقایسه با پژوهش‌های انجام‌شده مطرح شد. پیشنهادهای پژوهش به‌صورت پیشنهادهای کاربردی در 15 مورد دسته‌بندی و ارائه گردید.
    کلید واژگان
    تعلیم
    تربیت
    پلیس اسلامی
    حرکت جوهری انسان
    حکمت متعالیه
    صدرالمتألهین

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2021-02-19
    1399-12-01
    ناشر
    سازمان عقیدتی سیاسی ناجا
    The Ideological-Political Organization of I. R. I. Police
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته تعلیم و تربیت اسلامی
    استاد و مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2676-5233
    2676-5241
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/init.2021.95764
    http://init.jrl.police.ir/article_95764.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/813995

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب