تدوین الگوی تعلیم و تربیت پلیس اسلامی بر مبنای حرکت جوهری انسان در حکمت متعالیه صدرالمتألهین
(ندگان)پدیدآور
کرمی شهریار, احسانبهشتی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: از نیازهای مهم آدمیان نیاز به امنیت و برقراری نظم و انضباط در جامعه است. امنیت بهوسیلة نیروهای مسلح که نیروی انتظامی بخشی مهم از آن است ایجاد و پایدار میشود. اگر در تربیت این نیروها کاستی وجود داشته باشد یا تربیت بر اساس مبنای واحدی انجام نشود ضعف در سازمان به وجود میآید که منجر به ضعف در امنیت جامعه خواهد شد. تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی تعلیم و تربیت پلیس اسلامی بر مبنای حرکت جوهری حکمت متعالیه صورت پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و با روش تحلیلی-استنتاجی با استفاده از روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی بر پایة حکمت متعالیه مبانی و گزارههای تربیتی مدنظر استنتاج و با بهرهگیری از الگوی بازسازیشده فرانکنا و الگوی تعلیم و تربیت پلیس اسلامی بر مبنای حرکت جوهری انسان در حکمت متعالیه صدرالمتألهین تدوین گردید. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که الگوی تعلیم و تربیت پلیس در چهار بُعد فردی، اجتماعی، سیاسی و سازمانی قابل دستهبندی است. بر این اساس در بُعد فردی با هدف قرب الهی، شش اصل تربیتی شامل: همگرایی، معاد باوری، جانشینی، خودباوری، استمرار و پیوستگی و جامعنگری، و با چهار روش شامل: تربیت توأمان جسم و روح، تحول جوهره، شاکلهسازی تدریجی و اعطای بینش؛ در بُعد اجتماعی و سیاسی با هدف کمالگرایی و دوازده اصل تربیتی شامل: قانونگرایی، عدالتورزی، نبوت و ولایتباوری، التزام عملی به ولایتفقیه، کرامت، عزتمندی، تأثیرپذیری از شرایط، اصلاح شرایط و روابط، مسئولیتپذیری و ادای وظیفه، احسان، آراستگی و اندیشهورزی و یازده روش تربیتی شامل: مجازات بهقدر خطا، تکلیف بهقدر وسع، زمینهسازی، تغافل، ابراز تواناییها، مواجهه با نتایج اعمال، تزیین کلام (خیرخواهی و زیباییخواهی)، آراستن ظاهر، تعلیم حکمت، تغییر موقعیت و الگوسازی؛ و همچنین در بُعد سازمانی با دو هدف خروج تدریجی از قوه به فعل و سه اصل تربیتی شامل: تدریجی بودن تربیت، واقعگرایانه بودن تربیت و آزادی، و سه روش تربیتی شامل: اعتدال در قوای غضب و شهوت، علمآموزی و آموزش منطق برای تعلیم و تربیت پلیس اسلامی استنتاج شد و در ادامه الگویی طراحی شد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در بردارندة دستاوردهای نظری و کاربردی برای پلیس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود به همین منظور نتایج حاصله و برخی ابعاد الگوی یادشده در مقایسه با پژوهشهای انجامشده مطرح شد. پیشنهادهای پژوهش بهصورت پیشنهادهای کاربردی در 15 مورد دستهبندی و ارائه گردید.
کلید واژگان
تعلیمتربیت
پلیس اسلامی
حرکت جوهری انسان
حکمت متعالیه
صدرالمتألهین
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2021-02-191399-12-01
ناشر
سازمان عقیدتی سیاسی ناجاThe Ideological-Political Organization of I. R. I. Police
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته تعلیم و تربیت اسلامیاستاد و مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2676-52332676-5241




