در باب جامعه شناسى تاریخى
(ندگان)پدیدآور
کافی, مجیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکى از پدیده هاى علمى در نیمه ى دوم قرن بیستم، ظهور مطالعات میان رشته اى در محافل علمى است. مطالعات میان رشته اى على رغم کارآمدى بالا در راستاى پیشرفت علم، مسائل و مشکلاتى را براى دانشمندان به همراه داشته است. اختلاف در تصدّى این مطالعات از جمله ى این مسائل و مشکلات است. این مشکل در مورد مطالعات میان رشته اى تاریخ و جامعه شناسى نیز وجود دارد. در این مقاله پس از ارائه ى تعریفى از جامعه شناسى تاریخى، راه حلى براى رفع این مشکل پیشنهاد شده است. براساس این راه حلّ، چنانچه جامعه شناس براى فهم پدیده هاى اجتماعى زمان خود، به بررسى تاریخ پدیده ها و مسائل اجتماعى بپردازد، «جامعه شناسى تاریخى» شکل مى گیرد; امّا اگر مورّخ براى فهم بهتر وقایع تاریخى از نظریه هاى اجتماعى استفاده کند، «همکارى تاریخ و نظریه هاى اجتماعى» شکل خواهد گرفت. طبق این بیان، جامعه شناسى تاریخى مطالعه ى جامعه و پدیده هاى اجتماعى و دگرگونى هاى آنها در بستر زمان بوده و بر این باور است که ساختارهاى اجتماعى کنونى و شیوه هاى جدید کنش متقابل اجتماعى را نمى توان بدون یک چشم انداز تاریخى مورد بررسى قرار داد; امّا در همکارى تاریخ و جامعه شناسى، هدف مطالعه ى وقایع تاریخى است و از آن جا که تاریخ از علوم مصرف کننده است، مى توان با استفاده از نظریه هاى جامعه شناسى، گذشته را به نحوى تفسیر کرد که گذشتگان نمى توانستند.
کلید واژگان
جامعه شناسى تاریخىهمکارى تاریخ و نظریه ى اجتماعى
جامعه شناسى تاریخى کلان
جامعه شناسى تاریخى خرد
جامعه شناسى ایستا
جامعه شناسى پویا
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2005-03-211384-01-01
ناشر
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهسازمان پدید آورنده
. عضو گروه علوم اجتماعى پژوهشگاه حوزه و دانشگاهشاپا
1608-7070Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مطالعه ای بر جامعه شناسی زبان و مفهوم یادگیری کل گرایانه در جامعه ایران: تمرکز بر تاثیر سیاست های جامعه شناسی و آموزشی بر خودکارآمدی و مهارت شفاهی زبان آموزان
نجابت, آمنه؛ تاج الدینی, مسعود؛ فاتحی راد, ندا (انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران, 2020-08-22)رویکرد کل گرایانه یکی از مباحث محوری جامعه شناختی می باشد که مولفه ها و شاخصه هاى این رویکرد آموزشى، ســنخیت قابل توجهى با برخى ویژگى هاى آموزش جمعی در ایران دارند. هدف از اجرای روش یادگیری کل گرایانه، در نظر گرفتن یک موضوع ...
-
مطالعه ای بر جامعه شناسی زبان و مفهوم یادگیری کل گرایانه در جامعه ایران: تمرکز بر تاثیر سیاست های جامعه شناسی و آموزشی بر خودکارآمدی و مهارت شفاهی زبان آموزان
نجابت, آمنه؛ تاج الدینی, مسعود؛ فاتحی راد, ندا (انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران, 2020-08-22)رویکرد کل گرایانه یکی از مباحث محوری جامعه شناختی می باشد که مولفه ها و شاخصه هاى این رویکرد آموزشى، ســنخیت قابل توجهى با برخى ویژگى هاى آموزش جمعی در ایران دارند. هدف از اجرای روش یادگیری کل گرایانه، در نظر گرفتن یک موضوع ...
-
بازنمایی جامعه شناسی عینیت گرا در کالبد جامعه شناسی انتقادی
قانعی راد, محمد امین (خانه کتاب, 2015-03-01)این مقاله کتاب دعوت به جامعهشناسی: نگاهی انسانگرایانه نوشته پیتر برگر را معرفی و دو ترجمه این اثر در سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۹۳ را نقد میکند. اولین ترجمه بهعنوان «ترجمه و تألیف شهره مهدوی» منتشر شده است و مترجم هر جا که لازم ...




