اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر باورهای معرفت شناختی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر
(ندگان)پدیدآور
طباطبائی نژاد, فاطمه ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر باورهای معرفتشناختی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمونـپس آزمون با گروه کنترل بود. از میان دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر قم در سال تحصیلی 98-1397 ، 40 نفر براساس ملاک-های ورود به مطالعه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش (20 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. همچنین بر روی گروه آزمایش بسته آموزشی مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد اما گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss-19 از طریق روش تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر باورهای روانشناختی و دو زیرمؤلفههای آن (توانایی ذاتی و یادگیری و یادگیری سریع) و بهزیستی روانشناختی و تمام زیرمؤلفههای آن (خودمختاری، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) در دانشآموزان پسر تأثیر معناداری دارد (p≤0.05). واژگان کلیدی: مهارتهای زندگی، رویکرد اسلامی، باورهای معرفتشناختی، بهزیستی روانشناختی
کلید واژگان
مهارتهای زندگیرویکرد اسلامی
باورهای معرفت شناختی
بهزیستی روانشناختی
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2021-04-211400-02-01




