کارکرد معناشناسی حسن و قبح عقلی در غایتمندی افعال الهی مقایسه دیدگاه عدلیه و شهید صدر
(ندگان)پدیدآور
اسلامی, مصطفی
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدفمندی افعال خداوند متوقف بر معناشناسی دقیق حسن و قبح عقلی است. متکلمان عدلیه، افعال خداوند را هدفمند و در اصطلاح معلل به اغراض میدانند. مهمترین استدلال ایشان برای اثبات این مدعا، مبتنی بر قاعده حسن و قبح عقلی است، اما به تأثیر معناشناسی حسن و قبح در صحت این استدلال توجه نشدهاست. معناشناسی مشهور عدلیه، «استحقاق مدح و ذم» است. شهید صدر به این معناشناسی اشکال نموده و «ضرورت اخلاقی» را معنای دقیق حسن و قبح میداند. با قرار دادن هر یک از این معانی در استدلال عدلیه و مقایسه کارکرد آنها، اهمیت معناشناسی حسن و قبح را در این مسئله نمایان ساخته و به روش تحلیلی اثبات نمودهایم که برای این استدلال، «ضرورت اخلاقی» معنای دقیقتری است.
کلید واژگان
فعل الهیمعلل به غرض
حسن و قبح عقلی
استحقاق مدح و ذم
ضرورت اخلاقی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
انجمن کلام اسلامی حوزه علمیهسازمان پدید آورنده
محقق و دانشجوی کارشناسی ارشد کلام امامیه دانشگاه تهران (پردیس فارابی)شاپا
2345-37880000-0000



