دوره 7, شماره 26

 

ارسال های اخیر

  • خلاصة المقالات باللغة العربیة 

    مسجدی, حیدر (انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)

  • ترجمه چکیده مقالات به انگلیسی 

    جلالی, سیدلطف­ اله (انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)

  • کیفیت و کمیّت علمِ امام در روایات 

    حسن بگی, علی؛ مرتضوی, سیدابراهیم؛ خانی مقدم, مهیار (انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)
    دربارۀ کمیّت و کیفیت علم امام، نظریات متفاوتی مطرح است. سه موضع «بی‌کرانگی»، «کران‌مندی» و «سکوت» دربارۀ کمیّت علم امام، و دو دیدگاه «حضوری بودن» و «ارادی بودن» دربارۀ کیفیت آن وجود دارد. این پژوهش ـ با روش توصیفی ـ تحلیلی ...

  • ایدۀ «نفی صفات از ذات» یا «نیابت» در آثار عالمان نامیِ امامیه 

    هدایت افزا, محمود (انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)
    بنا بر روایت مشهور متأخران، دیدگاه اغلب اندیشمندان امامیه در باب اوصاف ذاتی خداوند، قول به «عینیت صفات با ذات» یا «اتحاد وجودی و اختلاف مفهومی» است. این نگاه گرچه در خطّ کلامی علامه حلّی و با ملاحظاتی وجودشناسانه در تفکر ...

  • «کلام نفسی» از دیدگاه ابن‌کُلّاب؛ نقد و بررسی 

    موسوی, سیدمحسن؛ فرامرزی, جواد؛ علی نژاد, حجت (انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)
    ابن‌کُلّاب، با تفکیک کلام الهی به «لفظی و نفسی»، قائل به «وحی معنایی» بوده و الفاظ را لباس بشریِ وحی شمرده است. او در بحث از ماهیت کلام، بر این نظر است که کلام فقط بر معنا اطلاق می‌شود و استعمال آن دربارۀ لفظ، از روی مجاز ...

  • بررسی و نقد روش اتان کلبرگ در بهره ‏گیری از منابع امامی در مطالعات شیعیِ امامی 

    حسینی, سید عبدالرحیم؛ بهشتی مهر, احمد؛ غلامی, ربابه (انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)
    اتان کلبرگ، منتقد شیوۀ پیشین خاورشناسان در بهره‏گیری و استناد به منابع غیرشیعی در مطالعات شیعه‏شناسی است. بیشترین منابعی که او از آن‌ها در مطالعات شیعه‏پژوهیِ خود بهره برده منابع امامی، شامل منابع کلامی، حدیثی، تاریخی، ...

  • سیر تطور مفهوم «اصول دین» در میان فِرق شیعی زیدیه و اسماعیلیه 

    فروهی, ناصر؛ حسینی, سیداحمد؛ فصل بهار, زهره (انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)
    امروزه مبحث «اصول دین» یکی از مهم‌ترین مباحث کلام اسلامی را تشکیل می‌‌دهد. پرسشی که در این باب وجود دارد آن است که آیا مفهوم «اصول دین» از ابتدا به همین صورت وجود داشته و یا در دورۀ خاصی پدیدار شده و تاریخ خاصی را طی کرده ...