دوره 7, شماره 26
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
کیفیت و کمیّت علمِ امام در روایات
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)دربارۀ کمیّت و کیفیت علم امام، نظریات متفاوتی مطرح است. سه موضع «بیکرانگی»، «کرانمندی» و «سکوت» دربارۀ کمیّت علم امام، و دو دیدگاه «حضوری بودن» و «ارادی بودن» دربارۀ کیفیت آن وجود دارد. این پژوهش ـ با روش توصیفی ـ تحلیلی ...
-
ایدۀ «نفی صفات از ذات» یا «نیابت» در آثار عالمان نامیِ امامیه
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)بنا بر روایت مشهور متأخران، دیدگاه اغلب اندیشمندان امامیه در باب اوصاف ذاتی خداوند، قول به «عینیت صفات با ذات» یا «اتحاد وجودی و اختلاف مفهومی» است. این نگاه گرچه در خطّ کلامی علامه حلّی و با ملاحظاتی وجودشناسانه در تفکر ...
-
«کلام نفسی» از دیدگاه ابنکُلّاب؛ نقد و بررسی
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)ابنکُلّاب، با تفکیک کلام الهی به «لفظی و نفسی»، قائل به «وحی معنایی» بوده و الفاظ را لباس بشریِ وحی شمرده است. او در بحث از ماهیت کلام، بر این نظر است که کلام فقط بر معنا اطلاق میشود و استعمال آن دربارۀ لفظ، از روی مجاز ...
-
بررسی و نقد روش اتان کلبرگ در بهره گیری از منابع امامی در مطالعات شیعیِ امامی
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)اتان کلبرگ، منتقد شیوۀ پیشین خاورشناسان در بهرهگیری و استناد به منابع غیرشیعی در مطالعات شیعهشناسی است. بیشترین منابعی که او از آنها در مطالعات شیعهپژوهیِ خود بهره برده منابع امامی، شامل منابع کلامی، حدیثی، تاریخی، ...
-
سیر تطور مفهوم «اصول دین» در میان فِرق شیعی زیدیه و اسماعیلیه
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2019-11-22)امروزه مبحث «اصول دین» یکی از مهمترین مباحث کلام اسلامی را تشکیل میدهد. پرسشی که در این باب وجود دارد آن است که آیا مفهوم «اصول دین» از ابتدا به همین صورت وجود داشته و یا در دورۀ خاصی پدیدار شده و تاریخ خاصی را طی کرده ...



