| dc.contributor.author | علیخانی, علی اکبر | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:55:13Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:55:13Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T19:55:13Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T19:55:13Z |  | 
| dc.date.issued | 2014-05-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1393-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2013-07-08 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1392-04-17 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | علیخانی, علی اکبر. (1393). اسلام بر دو راهی خشونت و مسالمت ریشه یابی تفسیرهای غیر مسالمت آمیز از اسلام. پژوهشنامه علوم سیاسی, 9(2), 131-148. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735790X |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.ipsajournal.ir/article_232.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/77259 |  | 
| dc.description.abstract | <span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">امروزه ما با دو تفسیر اصلی از اسلام مواجه هستیم که در یک سر طیف تفسیری کاملاً مسالمتآمیز و صلح جویانه از اسلام، و در سر دیگر طیف چهره و تفسیری خشونت آمیز از اسلام ارایه می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">شود و بر اساس همین تفسیر، گروه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">هایی دست به انفجار، کشتار و ترور می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">زنند یا خشونت را تجویز می کنند. با توجه به پیامدهای عمیق و گسترده هر کدام از تفاسیر، مسآله این است که کدامیک از آنها درست است. مباحثی باتحلیل آیات قرآن و با استناد به سنت نبوی، مسالمتآمیز بودن اسلام را نشان می دهند که موضوع این مقاله نیست و مفروض گرفته شده است، پرسش مقاله این است که اگراسلام دین مسالمت است و قرآن اجاز آغاز هیچ گونه جنگ و خشونتی را نمی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">دهد و جنگ</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">های پیامبر اسلام6 صرفاً دفاع بوده، پس چرا تفسیرهای غیر مسالمتآمیز یا خشونتآمیز از اسلام ارایه می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">شود، و علل و ریشه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">های این گونه تفسیرها کجاست. دیدگاه نگارنده _که بعدا به صورت نظریه نیز ارائه خواهد شد _این است که ریشه تفسیرهای غیر مسالمت آمیز یا خشونت آمیز در اسلام به جاهلیت عربی قبل از اسلام باز می گردد که پس از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام دوباره به جامعه برگشت و بعدها در قالب قدرت طلبی ها و برتری جوییهای امویان و عباسیان، در فرهنگ و تمدن اسلامی نهادینه شد.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA"> </span> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 203 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن علوم سیاسی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه علوم سیاسی | fa_IR | 
| dc.subject | اسلام | fa_IR | 
| dc.subject | خشونت | fa_IR | 
| dc.subject | افراط گرایی | fa_IR | 
| dc.subject | همزیستی مسالمت آمیز | fa_IR | 
| dc.subject | جاهلیت | fa_IR | 
| dc.title | اسلام بر دو راهی خشونت و مسالمت ریشه یابی تفسیرهای غیر مسالمت آمیز از اسلام | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 9 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 131 |  | 
| dc.citation.epage | 148 |  |