نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتوکلی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorزیبایی, منصورfa_IR
dc.contributor.authorفتحی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:54:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:54:21Z
dc.date.available1399-07-08T19:54:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:54:21Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-21en_US
dc.date.submitted1396-12-02fa_IR
dc.identifier.citationتوکلی, محمد, زیبایی, منصور, فتحی, فاطمه. (1398). سیاستهای مدیریت و نظارت برتولید و عرضه خشخاش در افغانستان: مطالعه موردی بخش کیتی استان دایکندی. Agricultural Economics, 13(1), 1-25. doi: 10.22034/iaes.2019.81880.1567fa_IR
dc.identifier.issn2008-5524
dc.identifier.issn2645-3274
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/iaes.2019.81880.1567
dc.identifier.urihttp://www.iranianjae.ir/article_35652.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76932
dc.description.abstractبا توجه به اهمیت بین المللی موضوع کشت خشخاش، در مطالعه حاضر به بررسی سیاست‌های جایگزین کشت خشاش بر اساس گروه ‌های متفاوت اجتماعی اقتصادی افغانستان با استفاده از مدل برنامه ریزی ریاضی مثبت (PMP) و مدل برنامه‌ریزی خطی پرداخته شد. داده‌های مورد نیاز از کشاورزان خشخاش کار استان دایکندی بخش کیتی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع آوری شد. در مرحلۀ اول هفت آبادی انتخاب و در مرحلۀ دوم، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 132 زارع خشخاش کار انتخاب شدند. سیاست‌های همچون سناریوهای ورود ذرت هیبرید به الگوی کشت با و بدون کشت خشخاش، افزایش عملکرد گندم و سیاست کشت جایگزین زعفران در کنار سیاست‌های قیمتی همچون افزایش قیمت گندم درنظر گرفته شد. نتایج نشان داد که استفاده از محصولاتی مانند ذرت هیبرید می‌تواند تا حدودی این کاهش درآمد (تقریبا 45%) را جبران کند و سیاست‌های افزایش قیمت و عملکرد گندم نشان داد که اثر افزایش عملکرد روی سطح زیرکشت خشخاش بسیار مؤثرتر از سیاست افزایش قیمت گندم می‌باشد و اعمال سیاست‌های توأم افزایش قیمت و عملکرد گندم، تأثیر بیشتری بر کاهش کشت خشخاش دارد. همچنین زعفران، تحت شرایط کنونی، یک جایگزین جدی برای خشخاش بخصوص برای مزرعه نماینده گروه دو می‌باشد اما اگر قیمت سرمزرعه خشخاش بالاتر از 80 هزار افغانی به ازای هر من (شود، زعفران هم نمی‌تواند یک محصول جایگزین باشد بنابراین تنها با سیاست‌های طرف عرضه امکان حذف کشت خشخاش وجود ندارد و بایستی سیاست‌های کنترل تقاضا نیز مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent1122
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن اقتصاد کشاورزی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofAgricultural Economicsfa_IR
dc.relation.ispartofAgricultural Economicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/iaes.2019.81880.1567
dc.subjectخشخاشfa_IR
dc.subjectسیاست کشت جایگزینfa_IR
dc.subjectبرنامه‌ریزی مثبتfa_IR
dc.subjectافغانستانfa_IR
dc.subjectسیاست و توسعه کشاورزیfa_IR
dc.titleسیاستهای مدیریت و نظارت برتولید و عرضه خشخاش در افغانستان: مطالعه موردی بخش کیتی استان دایکندیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد بخش اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد بخش اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار بخش اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage25


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد