دوره 14, شماره 33
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
دربارۀ مسألۀ رابطۀ بدون مربوط
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)یکی از مشکلات فراراهِ واقعگرایی ساختاری هستیشناختی حذفگرا مسألۀ رابطۀ بدون مربوط است: از یکسو، مطابقِ این نوع واقعگرایی، جهان صرفاً از ساختارها و روابط قوام یافته و تهی از اشیاء منفرد است، و از سوی دیگر، مطابق با فهم ...
-
اگوی تجربی از دیدگاه برنتانو و هوسرل اول
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)مسئله چیستی روان انسان که بازگوی هویت آدمی است از مباحث مهم فلسفه به شمار میآید. در مقاله حاضر روان انسان یا به عبارت بهتر اگو «ego» از منظر تجربهگرایی و به ویژه از منظر روانشناسیگرایی1 مورد بحث قرار میگیرد. ...
-
سوبژکتیوته بدنمند اخلاقی: فوکو و لویناس
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)فوکو و لویناس از برجستهترین و مهمترین متفکرانی هستند که بر ضرورت انتقاد بنیادی از سوبژکتیویسم عقلانی تأکید کردهاند. جریانی که به زعم این دو متفکر از زمان دکارت تا عصر حاضر، توانایی اخلاقی بدن را به نفع آگاهی سرکوب کرده ...
-
تنوع ادیان و مساله دیگری دینی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)اهمیت تنوع ادیان، بعنوان واقعیتی عینی و انکارناپذیر مورد توجه است. لازمه چنین زیستی دستیابی به فهمی همدلانه از خودی و دیگری است. چنین فهمی بر بازشناسی متغیرهای مهمی چون اشتراکات و اختلافات انسانی، اخلاقی، فرهنگی و دینیِ ...
-
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)هدف از این مقاله، بررسی مسأله شر از دیدگاه ابنمیمون در دین یهود و امام محمد غزالی در دین اسلام است. ابنمیمون شر را صادره از خدا نمیداند؛ چون معتقد است که ضد وجود، فعلیت ندارد و همه شرور عدم هستند که هیچ فعلی به آنها ...
-
واکاوی نگرشهای فلسفی اخوان در «خوان هشتم»
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)«خوان هشتم» اخوان ثالث، بازسازی فضای ایران باستان است و در آن توجّه ویژهای به فلسفه زردشت شعر شده است. اخوان در این شعر، به سرانجام زندگی و فلسفه اصالت وجود قهرمانان نگاهی متفاوت از نگاه معمول فلسفه اصالت وجود و پوچگراییِ ...
-
تبیین و نقد رویکرد پارادایمی در اندیشههای تربیتی غرب
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)انجام مؤثر فعالیتهای تربیتی مستلزم کسب نظریههای تربیتی است. در طول تاریخ از گذشته تا به امروز نظریههای متعددی در حوزهی تعلیم و تربیت پدید آمده است. درک و فهم این نظریهها کار ساده و آسانی نیست. بنابراین سؤال اساسی در ...
-
عدالت به مثابه انصاف و آزادی وسیع اقتصادی: تأملی انتقادی در امکان آشتی دو سنت لیبرالیسم کلاسیک و والا
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)جان رالز در استدلال بر اصول عدالت خویش دو اصل عدالت را با تقدمی رتبی از موقعیت نخستین استنتاج میکند. بر مبنای اصل اول، شهروندان برابر و آزاد در یک جامعه حقی برابر نسبت به وسیعترین طرح از حقوق پایه دارند. سپس فهرست حقوق ...
-
اکراسیا از منظر آلفرد ملی و مقایسه آن با دیدگاه ارسطو
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)اکراسیا یا ضعف اخلاقی، از نظر ارسطو و بسیاری از معاصرین، از جمله آلفرد ملی، به معنای مخالفت عمدی، آگاهانه و ارادی فاعل با بهترین حکم خویش است که به دلیل ضعف اراده و نداشتن کنترل نفس فاعل رخ می دهد. از منظر ارسطو این پدیده ...
-
فلسفه هنر سیدحسین نصر از منظر هنرمند و مخاطب هنر امروزی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)بطور کلی دیدگاه نصر درباره هنر به لحاظ ایجابی واجد چند مولفه اساسی است. در این مقاله ابتدا این مولفهها را برشمرده و توصیف کرده ایم، مولفههایی نظیر پیوند با سنت، امر قدسی، حقیقت هستی، کاربرد در زندگی و نظیر اینها. به ...
-
ارزیابی نظریه تدئوس متز درباره معنای زندگی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)تدئوس متز از فیلسوفان تحلیلی با ارائه ویژگیهای یک نظریه معنای زندگی، نظریه خود را با تکیه بر 1) تفکیک ساحات انسان به حیوانی و عقلانی 2) ارائه لذت و معنا به مثابه ملاکهای متناسب با دو ساحت فوق، سامان داده و بر این ...
-
واکاوی تاثیر ابن رشد بر ابن میمون در چگونگی کاربرد عقل در شریعت
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)نسبت میان عقل و شریعت یکی از بحثهای مهم و مورد اختلاف اندیشمندان ادیان بوده است. پرسش اساسی این جستار عبارت است از «تاثیر ابنرشد بر ابنمیمون در بهکارگیری عقل در شریعت چگونه است؟» برخی از نکاتی که در این پژوهش بدان دست ...
-
بررسی رفتار و رفتارگرایی در اندیشه ویتگنشتاین
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)در نوشتار حاضر برآنیم تا به یکی از وجوه فلسفه ذهن، یعنی بحث از سرشت حالات ذهنی، از نگاه ویتگنشتاین بپردازیم. کم و بیش، موضع و ایستار ویتگنشتاین پیرامون این بحث را، به دیدگاه رفتارگرایی نزدیک دانستهاند. برای بررسی چند و ...
-
نیچه؛ فیلسوفِ فرهنگ یا ضدفرهنگ؟
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2021-01-20)عنوان مقالۀ حاضر به دقیقترین شکل پروبلماتیک اصلی آن را بیان میکند. در همین راستا، این متن از کاربردهای مختلف فرهنگ (پرورش، فرهیختن، تمدن و غیره) نزد نیچه آغاز میکند. نیچه، از نخستین متون جدیاش، برای مثال، زایش تراژدی، ...



