فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی و حمایت از رونق تولید
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, علی اصغریوسفی, علی اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اعتماد و خودباوری و یقین در دستیابی تعالی و توسه اقتصادی از مهمترین آثار و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای یک جامعه تحت تحریم است چراکه شکلگیری مهندسی فرهنگی اقتصاد مقاومتی رابطه مستقیمی با افکار عمومی دارد و باید در کسب اعتماد این افکار و باورها تلاش کرد. بهطور کلی مدیریت افکار مردمی و افکارسازی اقشار مختلف جامعه زمینهساز تعادل و تکامل این مهندسی بوده و در شکلگیری عوامل تأثیرگذار در جامعیت مهندسی فرهنگی در نظام اقتصادی مفید و مؤثر خواهد بود. چرا که اقتصاد مقاومتی بهمعنای اقتصاد خودکفا، مولد، مستقل و شکوفایی است که در برابر همه فشارها بتواند مقاومت کند و ستونهای جامعه را به استواری محافظت کند. بنابراین فرهنگ و نظام فرهنگی در این مقوله با عنوان یک موضوع تأثیرگذار مورد توجه باید قرار گیرد تا از آن بتوانیم به اهداف بلند اقتصاد مقاومتی دست یابیم. در این مقاله فرهنگ اقتصادی را به مجموعهای از باورها، ارزشها وآدابی تعریف کردهایم که باعث میشود افراد جامعه نوع خاصی از رفتارهای اقتصادی را چه در بحث تولید و چه در بحث خرید برگزینند. اقتصاد مقاومتی بدون رونق تولید ملی و فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، توفیق چندانی نخواهد داشت. تولید ملی بیش از هر موقعیت دیگری، برای تحقق اقتصاد مقاومتی یک ضروروت است، بهدلیل اینکه میتواند نقش هسته این مقاومت را بازی کند. اقتصادی که یکی از بنیانهای ایستادگی و مقاومتش مقوله تولید ملی باشد، نباید از مسیر خوداتکایی منحرف شود. در این راستا باید به بهبود فضای کسبوکار که اصلیترین پیشنیاز رونق تولید ملی است، توجه کنیم و همچنین مردم نیز با استقبال از کالاهای متنوع و باکیفیت ایرانی به تحقق این مهم کمک کنند. وجود منابع طبیعی متنوع و گسترده، تنوع در شرایط کشاورزی، آبهای زیرزمینی و جاری، قلمرو جغرافیایی گسترده و جمعیت متناسب و روحیه پیشرفتخواهی همه میتواند شرایط یک جهش اقتصادی بزرگ و مقابله با تحریمها را در کشور ما فراهم آورد. مصرفکنندگان باید با اهمیت دادن به تولیدات داخلی و مصرف آن مشوق سرمایهگذاران و تولیدکنندگان وطنی بوده و موجبات دلگرمی آنها را فراهم آورند تا روزبهروز بر تنوع و کیفیت محصولات خود بیفزایند. در یک کلام برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید ضمن احترام به کار و سرمایه ایرانی از تولید ملی حمایت واقعی هم از سوی دولت مردان و هم از سوی مصرفکنندگان صورت گیرد.
کلید واژگان
فرهنگاقتصاد مقاومتی
تولیدات داخلی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-11-211399-09-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان مرکزی- دفترتحقیقات کاربردیسازمان پدید آورنده
فرماندهی انتظامی استان مرکزیفرماندهی انتظامی استان مرکزی




