• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1399, شماره 35
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1399, شماره 35
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین مدل ساختاری نقش سلامت روانی بر رفتارهای پرخطر رانندگی جوانان: نقش واسطه ای تاب آوری

    (ندگان)پدیدآور
    شریفی رهنمو, سعیدشریفی رهنمو, سعیدصادقی, سولمازصادقی, سولمازفتحی, آیت الهفتحی, آیت اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    552.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: رانندگی و سلامت روانی، یکی بدون دیگری معنا و مفهوم پیدا نمی­کنند؛ حضور این دو عنصر در کنار هم باعث کاهش هزینه و آسیب­های مربوطه در ابعاد مختلف آن برای جامعه و خانواده­ها می­گردد. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری نقش سلامت روانی بر رفتارهای پرخطر رانندگی جوانان با میانجی‌گری تاب­آوری انجام پذیرفت. روش: در این مطالعۀ توصیفی - همبستگی، 383 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز به روش نمونه­گیری در دسترس و از طریق شرکت در کلاس­های مجازی، به‌صورت آنلاین در پژوهش حاضر شرکت نموده و به پرسشنامه­های سلامت روانی - اجتماعی کیزز (2002)، ابعاد تاب­آوری­ وانگیلد (2002) و پرسشنامۀ خطرپذیری (1387) پاسخ دادند. این روش با توجه به محدودیت تردد هنگام جدی‌شدن خطر کرونا انتخاب شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها نیز از روش مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش قابل‌قبولی برخوردار است؛ زیرا تصریح شد سلامت روانی تأثیر معنی­داری بر ابعاد تاب­آوری دارد و این تأثیر به‌صورت مستقیم و مثبت است. همچنین مؤلفه‌های سلامت روانی به‌صورت مستقیم و منفی، مؤلفه‌های رفتار پرخطر رانندگی را تحت‌تأثیر قرار داده است. در ادامه نیز مشخص شد که سلامت روانی به‌طور غیرمستقیم و به‌طور کلی با واسطۀ تاب­آوری، قدرت تبیین رفتارهای پرخطر رانندگی را دارا می‌باشد. نتیجه­گیری: مطابق با یافته­ها، سلامت روانی باعث افزایش میزان تاب­آوری و درنتیجه سبب کاهش گرایش به رفتار پرخطر رانندگی در بین جوانان می­شود؛ زیرا در صورت فقدان سلامت روانی و میزان تاب­آوری در بین افراد، بی­نظمی ترافیکی و درنتیجه میزان هزینه­های متعدد اجتماعی - اقتصادی برای جامعه و خانواده­ها رو به فزونی خواهد داشت.
    کلید واژگان
    مدل ساختاری
    سلامت روانی
    رفتار پرخطر رانندگی
    تاب آوری

    شماره نشریه
    35
    تاریخ نشر
    2021-02-19
    1399-12-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه بوعلی سینا همدان
    دانشگاه بوعلی سینا همدان
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی موسسه چرخ نیلوفری تبریز
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی موسسه چرخ نیلوفری تبریز
    استادیار پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
    استادیار پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_95473.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/766400

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب