واکاوی الگوهای نشر اطلاعات محیطزیستی (مطالعه موردی: سازمان حفاظت محیطزیست ایران)
(ندگان)پدیدآور
ویسی*, هادیآرتا, فاطمه آرتاعلیپور جهانگیری, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف واکاوی الگوهای نشر اطلاعات محیطزیستی بر مبنای نظریه هستیشناسی انجام شد. روش تحقیق پیمایشی- توصیفی بود که با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات جمعآوری شد. جامعه آماری کارشناسان سازمان حفاظت محیطزیست بودند که از میان آنها با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای، 178 نفر انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که از نظر هستیشناسی مفاهیم، بیشتر اطلاعات مبادله شده در بخشهای مورد مطالعه، به آلودگیها و آثار محیطزیستی مربوط است که در یک ساختار پایین به بالا به مباحث کلی مانند وضعیت منابع محیطزیستی میرسند. یافتهها در مورد هستیشناسی شبکه دانش یا فرایندها و الگوهای نشر نیز نشان داد که الگوهای غالب برای نشر اطلاعات، الگوی تزریقی و دو مرحلهای است و از بین الگوهای شبکهای نیز بیشتر الگوهای محوری، درختی و تخصصی برای نشر اطلاعات استفاده میشوند. همچنین یافتههای تحقیق در مورد هستیشناسی ابزارها و مباحث چند رسانهای بیانگر این است که بیشتر پاسخگویان، از ابزارها و روشهای ارتباطی مانند اینترنت (پست الکترونیک و جستجوی اطلاعات)، کارگاه آموزشی، سایتهای خبری، مقالات و سمینارها و کنفرانسها برای کسب و نشر اطلاعات محیطزیستی استفاده میکنند که ماهیتی محلی و جهان شهری دارند. در نهایت، براساس نتایج و در چارچوب مهندسی هستیشناسی، ایجاد یک شبکه اجتماعی محیطزیستی در فضای مجازی برای تسهیل جریان اطلاعات در مورد حفاظت از محیطزیست پیشنهاد شد.
کلید واژگان
الگوهای نشراطلاعات
محیطزیست
منابع و کانالهای اطلاعاتی
مفاهیم
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01
ناشر
انجمن ارزیابی محیط زیست ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار پژوهشکده علوممحیطی، هسته پژوهشی آموزش برای توسعه پایدار محیطزیستی، دانشگاه شهید بهشتی2 کارشناس ارشد، مدیریت محیطزیست، دفتر آموزش و مشارکت همگانی سازمان حفاظت محیطزیست
دانشجوی دکتری کشاورزی اکولوژیک، دانشگاه زابل




