بررسی عددی تاثیر سه نوع بالک مختلف بر عملکرد آیرودینامیکی جریان با عدد رینولدز پایین
(ندگان)پدیدآور
جوارشکیان, محمد حسنجوارشکیان, محمد حسننادری نژاد, مهدینادری نژاد, مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش اثر سه نوع بالک ترکیبی، پرهای و تک شاخه بر روی یک بال مشخص توسط یک روش عددی بر مبنای حجم محدود و الگوریتم فشار مبنا بررسی شده است. در روش عددی مذکور جریان را آشفته در نظر گرفته و از مدل اسپالارت-آلماراس استفاده شده است. در این شبیه سازی عدد رینولدز 105×5/1، مقطع بال SD7032 و نسبت منظری 6/4 میباشد. برای محاسبه تنشها روی سطح بال از توابع دیواره و از دقت مرتبه دوم بالا دست برای محاسبه شار جابجایی استفاده شده است. در کار حاضر تأثیر نصب سه نوع بالک در حالتی که از یک نوع بالواره برای بال و بالک استفاده شود بر روی عملکرد آیرودینامیکی یک بال مستطیلی بررسی شده است. با ارزیابی انجام گرفته ضرایب آیرودینامیکی و فیزیک جریان مشخص شد که استفاده از بالواره یکسان برای بال و بالک در ازای زوایای حمله مختلف، باعث افزایش 1/3% عملکرد بالک پرهایی درمقایسه با حالت استفاده از دو بالواره مختلف شده و همچنین برای بالکهای ترکیبی و پرهای به صورت میانگین موجب افزایش 5/10 و 10% عملکرد آیرودینامیکی نسبت به بال بدون بالک خواهد شد و برای بالک تک شاخه تنها تأثیر جزئی بر کاهش قدرت هسته مرکزی گردابهها خواهد گذاشت.
کلید واژگان
بالکپسای القائی
عملکرد آیرودینامیکی
بال
گردابه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-01-201399-11-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)سازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهددانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشکده مهندسی،دانشگاه فردوسی مشهد
دانشکده مهندسی،دانشگاه فردوسی مشهد



