پیاده راه عاملی برای افزایش سرمایه اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
شکوهی دولت آبادی, محمودمسعود, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مفهوم سرمایه اجتماعی در دو دهه اخیر جایگاه ویژه ای در مطالعات جامعه شناسی پیدا کرده است. سرمایه اجتماعی ریشه در تعاملات اجتماعی دارد و هنگامی که سطح تعاملات در جامعه ای افزایش یابد، باعث افزایش سطح سرمایه اجتماعی می شود. یکی از عواملی که می تواند باعث افزایش سطح تعاملات شود، حرکت عابر پیاده در فضای شهری است. پژوهش پیش رو تعاملات اجتماعی را به عنوان نقطه اشتراک طراحی شهری، پیاده راه و سرمایه اجتماعی معرفی می کند و به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسش نامه،۸۴۰ نفر را که به صورت سهمیه ای و متناسب با متغیرهای سن و جنس انتخاب شده اند، به عنوان حجم نمونه، مورد بررسی قرار داده است. در نهایت با تکنیک تحلیل عاملی و به وسیله نرم افزار spss به این نتیجه می رسد که پیاده راه عاملی برای افزایش سطح سرمایه اجتماعی می باشد.
کلید واژگان
طراحی شهریفضای شهری
پیاده راه
سرمایه اجتماعی
تعاملات اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
انجمن علمی معماری و شهرسازی ایرانIranian Scientific Association of Architecture & Urbanism
سازمان پدید آورنده
دانشگاه هنر اصفهانشاپا
2228-589X2645-7148




