• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی سازه و ساخت
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی سازه و ساخت
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی رفتار لرزه ای پل های بتنی عرشه پیوسته با بیه های مختلف با استفاده از منحنی شکنندگی

    (ندگان)پدیدآور
    شیراوند, محمودرضامحبوبی, شیماامیدیان, پدرام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.123 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پل­ها از جمله ارکان اصلی خطوط حمل و نقل شهری و بین شهری می­باشند. بنابراین باید طوری طراحی شوند که بعد از وقوع زلزله قابل استفاده بوده و منجر به قطع ارتباط سیستم حمل و نقل عمومی نشوند. خسارت وارد بر پل­ها در زلزله­های اخیر اهمیت ارزیابی لرزه­ای پل و  تعیین سطوح خرابی آن­ها تحت بارهای لرزه­ای را آشکار نمود. از جمله عواملی که آسیب­ پذیری پل­ها در برابر زلزله را افزایش می­دهد، زاویه بیه پل می­باشد. پل­های دارای بیه معمولا در تقاطع بزرگراه­ها و یا جاده­هایی که به دلیل شرایط جغرافیایی امکان ساخت پل­های معمولی وجود ندارد، ساخته می­شوند. هدف این مقاله ارزیابی لرزه­ای پل­های بتنی عرشه پیوسته دارای زاویه بیه با استفاده از معیار خرابی و  تعیین احتمال خرابی پایه های پل به کمک منحنی های شکنندگی می­باشد. بدین منظور سه نوع پل بتنی عرشه پیوسته دو، سه و چهار دهانه با زاویه­های بیه صفر،  10، 20 و 30 درجه در نرم افزار اجزای محدود مدلسازی می­شوند. سپس پاسخ لرزه­ای هریک از پل­ها تحت 10 رکورد زلزله با انجام تحلیل دینامیکی غیرخطی فزاینده (IDA) به­دست می­آید. به منظور تعیین احتمال خرابی پل­ها از معیار خرابی ارائه شده توسط مکی و استوجانویچ استفاده شده و حدود خرابی پایه­های پل­ها در چهار حالت خرابی کم، متوسط، زیاد و کامل  تعیین می­گردد. سپس منحنی شکنندگی پل­ها در هر یک از حالت­های خرابی، به دست آمده و احتمال خرابی پایه­ها در بیه­های مختلف و دهانه­های مختلف مقایسه می­گردد. نتایج حاصل نشان می­دهد که افزایش بیه موجب افزایش احتمال خرابی پل به ویژه در حالت­های خرابی زیاد و کامل می­گردد.
    کلید واژگان
    پل بتنی
    زاویه بیه
    تحلیل دینامیکی غیرخطی فزاینده
    معیار خرابی
    منحنی شکنندگی
    مهندسی سازه و زلزله

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-12-22
    1396-10-01
    ناشر
    انجمن مهندسی سازه ایران
    Iranian Society of Structrual Engineering (ISSE)
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    2476-3977
    2538-2616
    URI
    https://dx.doi.org/10.22065/jsce.2017.77681.1085
    http://www.jsce.ir/article_46870.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/73070

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب