| dc.contributor.author | پویازاده, اعظم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | پویازاده, اعظم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | طالبی, روح الله | fa_IR | 
| dc.contributor.author | طالبی, روح الله | fa_IR | 
| dc.contributor.author | قربانی, حسام | fa_IR | 
| dc.contributor.author | قربانی, حسام | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-11-30T00:29:29Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2021-02-18T00:29:29Z |  | 
| dc.date.available | 1399-11-30T00:29:29Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2021-02-18T00:29:29Z |  | 
| dc.date.issued | 2020-12-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1399-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2020-10-06 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1399-07-15 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | پویازاده, اعظم, پویازاده, اعظم, طالبی, روح الله, طالبی, روح الله, قربانی, حسام, قربانی, حسام. (1399). عبادت مریم (س) به مثابه ی تشریعی نو؛ واکاوی تاریخی- تفسیری آیه ی 43 سوره ی آل عمران. مطالعات قرآن
 و فرهنگ اسلامی, 4(4)doi: 1022034/isqs.2021.32736.1634 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | X2588-414 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/1022034/isqs.2021.32736.1634 |  | 
| dc.identifier.uri | http://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_5991.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/715133 |  | 
| dc.description.abstract | شیوه عبادت مریم (س) که آیه 43 سوره آل عمران از آن خبر می دهد، همواره در طول تاریخ تفسیر قرآن مورد بحث بوده است. طبق این آیه فرشتگان مریم را به قنوت، سجده و رکوع با رکوع کنندگان امر میکنند. دو پرسش مهم در مورد این آیه قابل طرح است: یک این که آیا انجام این عبادت تشریعی جدید است و دیگر آن که چنین عبادتی ریشه در تاریخ سنت یهود دارد یا نه. نوشته حاضر کوشیده است علاوه بر به نمایش گذاشتن تعارضات آرای مفسران در این باب، با رویکردی تحلیلی-تاریخی این نقطه مبهم در تاریخ تفسیر قرآن را بکاود و با رجوع به متن مقدس یهودیان و مهم ترین تفسیر آن ، یعنی تلمود، به پاسخی قانع کننده دست یابد. نتیجه حاصل از این کاوش عبارت است از این که به گواهی تاریخ یهود، عبادت مذکور در آیه نمازی متداول میان یهودیان و مختص به مردان بوده که به شکل جمعی برگزار می شده است. قرآن هم از آن عبادت گزارش تاریخی می دهد و بنابراین ، مریم امر شده تا همان نماز را به همراه دیگران برپای دارد. از این روی، همراهی مریم با مردان در این نماز تشریع جدیدی بوده است. | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و  فرهنگ اسلامی (با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | مطالعات قرآن
 و فرهنگ اسلامی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Islamic Studies and Culture | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/1022034/isqs.2021.32736.1634 |  | 
| dc.subject | نماز یهودی | fa_IR | 
| dc.subject | نذیرگی | fa_IR | 
| dc.subject | نماز جماعت | fa_IR | 
| dc.subject | مریم در قرآن | fa_IR | 
| dc.subject | وحی تشریعی | fa_IR | 
| dc.subject | تفسیر تاریخی | fa_IR | 
| dc.title | عبادت مریم (س) به مثابه ی تشریعی نو؛ واکاوی تاریخی- تفسیری آیه ی 43 سوره ی آل عمران | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقالۀ علمی ـ پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه علوم قرآن و حدیث / دانشکده الهیات و معارف اسلامی / دانشگاه تهران /تهران / ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه علوم قرآن و حدیث / دانشکده الهیات و معارف اسلامی / دانشگاه تهران /تهران / ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | فقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | فقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  |