نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپویازاده, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorپویازاده, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorطالبی, روح اللهfa_IR
dc.contributor.authorطالبی, روح اللهfa_IR
dc.contributor.authorقربانی, حسامfa_IR
dc.contributor.authorقربانی, حسامfa_IR
dc.date.accessioned1399-11-30T00:29:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-18T00:29:29Z
dc.date.available1399-11-30T00:29:29Zfa_IR
dc.date.available2021-02-18T00:29:29Z
dc.date.issued2020-12-21en_US
dc.date.issued1399-10-01fa_IR
dc.date.submitted2020-10-06en_US
dc.date.submitted1399-07-15fa_IR
dc.identifier.citationپویازاده, اعظم, پویازاده, اعظم, طالبی, روح الله, طالبی, روح الله, قربانی, حسام, قربانی, حسام. (1399). عبادت مریم (س) به مثابه­ ی تشریعی نو؛ واکاوی تاریخی- تفسیری آیه­ ی 43 سوره ­ی آل عمران. مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامی, 4(4)doi: 1022034/isqs.2021.32736.1634fa_IR
dc.identifier.issnX2588-414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/1022034/isqs.2021.32736.1634
dc.identifier.urihttp://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_5991.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/715133
dc.description.abstractشیوه­­ عبادت مریم (س) که آیه­ 43 سوره­ آل عمران از آن خبر می دهد، همواره در طول تاریخ تفسیر قرآن مورد بحث بوده است. طبق این آیه فرشتگان مریم را به قنوت، سجده و رکوع با رکوع­ کنندگان امر می­کنند. دو پرسش مهم در مورد این آیه قابل طرح است: یک این که آیا انجام این عبادت تشریعی جدید است و دیگر آن که چنین عبادتی ریشه در تاریخ سنت یهود دارد یا نه. نوشته­ حاضر کوشیده است علاوه بر به نمایش گذاشتن تعارضات آرای مفسران در این باب، با رویکردی تحلیلی-تاریخی این نقطه­ مبهم در تاریخ تفسیر قرآن را بکاود و با رجوع به متن مقدس یهودیان و مهم ترین تفسیر آن ، یعنی تلمود، به پاسخی قانع کننده دست یابد. نتیجه حاصل از این کاوش عبارت است از این که به گواهی تاریخ یهود، عبادت مذکور در آیه نمازی متداول میان یهودیان و مختص به مردان بوده که به شکل جمعی برگزار می شده است. قرآن هم از آن عبادت گزارش تاریخی می دهد و بنابراین ، مریم امر شده تا همان نماز را به همراه دیگران برپای دارد. از این روی، همراهی مریم با مردان در این نماز تشریع جدیدی بوده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی (با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)fa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Studies and Cultureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/1022034/isqs.2021.32736.1634
dc.subjectنماز یهودیfa_IR
dc.subjectنذیرگیfa_IR
dc.subjectنماز جماعتfa_IR
dc.subjectمریم در قرآنfa_IR
dc.subjectوحی تشریعیfa_IR
dc.subjectتفسیر تاریخیfa_IR
dc.titleعبادت مریم (س) به مثابه­ ی تشریعی نو؛ واکاوی تاریخی- تفسیری آیه­ ی 43 سوره ­ی آل عمرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقالۀ علمی ـ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم قرآن و حدیث / دانشکده الهیات و معارف اسلامی / دانشگاه تهران /تهران / ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم قرآن و حدیث / دانشکده الهیات و معارف اسلامی / دانشگاه تهران /تهران / ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentفقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentفقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue4


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد