نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقربانی لاکتراشانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorقربانی لاکتراشانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, زینب الساداتfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, زینب الساداتfa_IR
dc.contributor.authorقراملکی, احدفرامرزfa_IR
dc.contributor.authorقراملکی, احدفرامرزfa_IR
dc.date.accessioned1399-11-30T00:29:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-18T00:29:24Z
dc.date.available1399-11-30T00:29:23Zfa_IR
dc.date.available2021-02-18T00:29:24Z
dc.date.issued2020-12-21en_US
dc.date.issued1399-10-01fa_IR
dc.date.submitted2020-11-01en_US
dc.date.submitted1399-08-11fa_IR
dc.identifier.citationقربانی لاکتراشانی, فاطمه, قربانی لاکتراشانی, فاطمه, حسینی, زینب السادات, حسینی, زینب السادات, قراملکی, احدفرامرز, قراملکی, احدفرامرز. (1399). تحلیل مفهومی «قرب» حقیقی و مجازی در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه مفسران. مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامی, 4(4)doi: 1022034/isqs.2021.33141.1645fa_IR
dc.identifier.issnX2588-414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/1022034/isqs.2021.33141.1645
dc.identifier.urihttp://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_5989.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/715132
dc.description.abstractتقرب انسان به پروردگار، به عنوان قرار نهایی و نقطه کمالی او محسوب گشته و دغدغه بندگان باورمند بودهاست. اگر چه به تصریح قرآن، برخی در انتخاب اله و شیوه تقرب به او دچار خطا گشتهاند، اما اصالت مسئله قرب، همواره برقرار است.آنچه مدنظر پژوهش حاضر می‌باشد،بررسی حقیقت یا مجاز بودن قرب، در آرای مفسران قرآنی و به روش توصیفی- تحلیلی است. قرب با معانی مادی و اعتباری در قرآن کاربرد یافته است.در حالی که دسته قلیل دوم، با نگاه حقیقت انگارانه، مساله قرب را تبیین نموده‌اند. از مبانی حقیقت انگاران در اثبات دیدگاه خود، ماوراءالطبیعه‌سازی مفاهیم با کاربردهای مادی در قرآن است که در مورد قرب نیز به وقوع پیوسته است.آنان معتقدند در تفصیل فاصله بین دو پدیده که یک طرف یا دو طرف آن زمان‌مند و مکان‌مند نباشد، کاربرد معنای مادی و فیزیکی قرب به عنوان پوسته مفهوم و اصل رابطه همبستگی میان انسان و خداوند، به عنوان هسته آن می‌باشد. هرگاه در قرآن، معنای موسعی از استعاره یا مجاز درنظر گرفته شود که در مقابلِ حقیقت‌گویی باشد، می‌توان گفت که قرآن مفهوم‌سازی تازه‌ای از این واژگان ارائه داده‌است. بنابراین، حقیقت‌انگاری مفهوم قرب، هیچ تقابلی با اصل تنزیه خداوند نداشته و می‌‌توان برای آن وجودی مستقل قائل گردیدfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی (با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)fa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Studies and Cultureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/1022034/isqs.2021.33141.1645
dc.subjectقرآن کریمfa_IR
dc.subjectقربfa_IR
dc.subjectتحلیل مفهومیfa_IR
dc.subjectمجازfa_IR
dc.subjectحقیقتfa_IR
dc.subjectمفسرانfa_IR
dc.subjectمابعدالطبیعه‌سازیfa_IR
dc.titleتحلیل مفهومی «قرب» حقیقی و مجازی در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه مفسرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقالۀ علمی ـ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری الهیات دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری الهیات دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران بابلسرfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران بابلسرfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه فلسفه دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه فلسفه دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue4


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد