ارائه یک مدل شبیهسازی گسسته پیشامد برای بهبود کیفیت خدمات (مطالعه موردی در واحد اورولوژی یک مرکز فوقتخصصی کلیه)
(ندگان)پدیدآور
مختاریان دلوئی, رضااستادی, بختیارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمان انتظار برای دریافت خدمات درمانی یکی از مهمترین شاخصهای رضایتمندی بیماران محسوب شده که تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی و کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران دارد. مطالعه شبیهسازی برای بهبود جریان بیمار، کاهش زمان انتظار و افزایش رضایت بیماران به عنوان یک ابزار مؤثر بهکار میرود. مطالعه حاضر به بهبود کیفیت خدمات درمانی در یک واحد اورولوژی واقع در یک مرکز فوقتخصصی کلیه در تهران، پرداخته است. هدف از این مطالعه کاهش زمان انتظار، نرخ کنسلی بیماران و نیز افزایش کارایی فرایندهای روش سنگشکنی بروناندامی (ESWL) بوده است. یک مدل شبیهسازی گسستهپیشامد با استفاده از نرمافزار iGrafx توسعه یافته که از آن به همراه نرمافزار MATLAB، جهت تشکیل و ارزیابی سناریوهای بهبود دهنده واحد اورولوژی در سه دسته شامل تغییر زمانبندی حضور تکنسینها در طی شیفتهای کاری، تغییر زمانبندی مراجعه بیماران و نیز بررسی عوامل کاهش دهنده نرخ کنسلی بیماران، استفاده شده است. نتایج حاصل نشان دهنده بیشترین تفاوت در بهکارگیری سناریوهای زمانبندی مراجعه بیماران در معیارهای زمان انتظار و طول مدت اقامت به میزان متوسط 23.33 و 22.81 دقیقه نسبت به وضعیت موجود است. علاوه براین، نتایج بررسی عوامل کاهش دهنده نرخ کنسلی بیماران، نشاندهنده کاهش در تعداد موارد کنسلی به میزان متوسط 1.44 مورد در روز میباشد. برای هر دسته از سناریوهای پیشنهادی، اعمال تغییرات بر اساس سناریوی برگزیده، بهبود قابل توجهی در معیارهای عملکردی واحد اورولوژی ایجاد نموده که در این میان، تاثیر سناریوهای زمانبندی مراجعه بیماران در مقایسه با سایر سناریوها به مراتب بیشتر بوده است.
کلید واژگان
شبیهسازی گسستهپیشامدبهبود کیفیت خدمات
روش سنگشکنی بروناندامی (ESWL)
واحد اورولوژی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
مرکز پژوهش کیفیت و بهره وری پارسیانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران) استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران




