واکاوی تصادفات محور غرب استان خراسان رضوی با هدف بررسی علل تصادفات
(ندگان)پدیدآور
تابعی, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصادفات رانندگی یکی از عوامل اصلی مرگ ومیر در جهان به شمار میرود و خسارات ناشی از آن تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورها دارد . در کشور ما نیز این موضوع به مشکلی بزرگ و مهم تبدیل شده است؛ به گونه ای که ایران به لحاظ تصادف ها و سوانح جاد های و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ ومیر ناشی از آن معرفی شده است. عوامل مختلفی مانند شرایط راه، مشخصات راننده، نوع وسایل نقلیه و تجهیزات ایمنی آنها و شرایط محیطی، میتوانند بر احتمال رخداد و شدت تصادفات تأثیرگذار باشند. با توجه به این که محور های برونشهری سهم بسزایی از تلفات تصادفات را به خود اختصاص میدهند، بنابراین در این تحقیق تصادفات یکی از پر ترددترین محور های کشور_محور غرب استان خراسان رضوی _ با استفاده ازتحلیل های آماری فریدمن و عاملی و مدل های رگرسیون لجستیک چندگانه و شبکه عصبی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نتیجه مشترک آزمون فریدمن و تحلیل عاملی، عامل انسانی موثر بوده است که بهعنوان مهمترین پارامتر مؤثر در تصادفات این محور شناسایی شد. نتایج حاصل از مدل رگرسیون لجستیک نشان می دهد که متغیرهای فصل تابستان، روزهای اول هفته، ساعات 12 تا 18، شب بدون روشنایی کافی، سطح راه مرطوب و خیس، احتمال وقوع تصادفات در محورغرب استان خراسان رضوی را بیشتر افزایش داده اند. همچنین در این مدل، متغیرهای ساعات 24 تا 6، سرعت کمتر از 50، سن بالاتر از 60 و رانندگان زن احتمال رخداد تصادفات با شدت بیشتر را کاهش داده اند. نتایج مدل شبکه عصبی مصنوعی نیز با دقت بالاتر خود نشان داده است که متغیرهای عامل انسانی موثر، سرعت حداکثر، علت تامه تصادف و وضع هندسه بیشترین تأثیر را در شدت تصادفات محور داشته است.
کلید واژگان
ایمنی ترافیکحمل و نقل
شدت تصادفات
رگرسیون لجستیک چندگانه
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2020-11-211399-09-01




