• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان رضوی
    • دوره 12, شماره 49
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان رضوی
    • دوره 12, شماره 49
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی تصادفات محور غرب استان خراسان رضوی با هدف بررسی علل تصادفات

    (ندگان)پدیدآور
    تابعی, محمدعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    659.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تصادفات رانندگی یکی از عوامل اصلی مرگ ومیر در جهان به شمار میرود و خسارات ناشی از آن تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورها دارد . در کشور ما نیز این موضوع به مشکلی بزرگ و مهم تبدیل شده است؛ به گونه ای که ایران به لحاظ تصادف ها و سوانح جاد های و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ ومیر ناشی از آن معرفی شده است. عوامل مختلفی مانند شرایط راه، مشخصات راننده، نوع وسایل نقلیه و تجهیزات ایمنی آنها و شرایط محیطی، میتوانند بر احتمال رخداد و شدت تصادفات تأثیرگذار باشند. با توجه به این که محور های برونشهری سهم بسزایی از تلفات تصادفات را به خود اختصاص میدهند، بنابراین در این تحقیق تصادفات یکی از پر ترددترین محور های کشور_محور غرب استان خراسان رضوی _ با استفاده ازتحلیل های آماری فریدمن و عاملی و مدل های رگرسیون لجستیک چندگانه و شبکه عصبی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نتیجه مشترک آزمون فریدمن و تحلیل عاملی، عامل انسانی موثر بوده است که به‌عنوان مهم‌ترین پارامتر مؤثر در تصادفات این محور شناسایی شد. نتایج حاصل از مدل رگرسیون لجستیک نشان می دهد که متغیرهای فصل تابستان، روزهای اول هفته، ساعات 12 تا 18، شب بدون روشنایی کافی، سطح راه مرطوب و خیس، احتمال وقوع تصادفات در محورغرب استان خراسان رضوی را بیشتر افزایش داده اند. همچنین در این مدل، متغیرهای ساعات 24 تا 6، سرعت کمتر از 50، سن بالاتر از 60 و رانندگان زن احتمال رخداد تصادفات با شدت بیشتر را کاهش داده اند. نتایج مدل شبکه عصبی مصنوعی نیز با دقت بالاتر خود نشان داده است که متغیرهای عامل انسانی موثر، سرعت حداکثر، علت تامه تصادف و وضع هندسه بیشترین تأثیر را در شدت تصادفات محور داشته است.
    کلید واژگان
    ایمنی ترافیک
    حمل و نقل
    شدت تصادفات
    رگرسیون لجستیک چندگانه

    شماره نشریه
    49
    تاریخ نشر
    2020-11-21
    1399-09-01
    ناشر
    فرماندهی استان خراسان رضوی/ دفتر تحقیقات کاربردی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علم وصنعت ایران

    شاپا
    9015941
    URI
    http://khorasan.jrl.police.ir/article_95132.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/703769

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب