بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75،80 و 85
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, رضامعمار, ثریارئوفیمنش, صدیقهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با موضوع «بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75، 80 و 85»، به بررسی و مطالعه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان که در سالهای 75، 80 و 85 منتشر شده، پرداخته است. این پژوهش با روش تحلیلمحتوا، مؤلفههای هویت فرهنگی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است و پایایی مقولههای مورد بررسی با استفاده از ضریب پای اسکات برابر با 83 درصد تعیین شد. جامعه آماری شامل 88 داستان واقعگرا از میان 21 عنوان کتاب مناسب برای گروه سنی ب و ج بود که توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده بودند و توسط شورای کتاب کودک در سالهای 75،80 و 85انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش چک لیست بوده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss 18 استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی هفت مؤلفه در زمینه هویت فرهنگی شامل، مؤلفههای «علاقه به آداب و رسوم و سنتهای ملی» با 7/34 درصد، «علاقه به زبان و ادبیات» با 0/32 درصد دارای بالاترین درصد فراوانی بوده است. مطالعه وضعیت هویت فرهنگی در هریک از سالهای مورد بررسی، نشان میدهد، که میزان توجه داستانهای کودک به مؤلفه هویت فرهنگی در سه مقطع زمانی بررسی شده، یکسان نیست.
کلید واژگان
فرهنگهویت
هویت فرهنگی
کتابهای کودکان
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان)استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد برنامهریزی فرهنگی
شاپا
2008-87602538-2632