مدل اندازهگیری دینداری جوانان
(ندگان)پدیدآور
کلاکی, حسننیازخانی, مرتضینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدل اندازهگیری دینداری جوانان؛ ابتدا بر پایه ابعاد پنجگانه مدل گلاک و استارک شاخصسازی شده؛ سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به دنبال شناسایی دقیق ابعاد پنجگانه فوق مورد بررسی قرار گرفته است. روابط بین ابعاد پنجگانه دینداری بر پایه رویکرد هیجانی روانشناسانی نظیر ماندلر، شاختر، آرنولد و انطباق دیدگاههای آنان با تربیت اسلامی مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. مطالعه این روابط و تأثیر و تأثر بین این متغیرها با استفاده از نرمافزار لیزرل که به نوعی به آن تحلیل عاملی تأییدی یا مدل معادلات ساختاری میگویند، مورد اندازهگیری قرار گرفته است. مقدار RMSEA=0/053 برای این مدل، نشان میدهد که این مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است. بهطوری که میتوان اذعان نمود که دینداری یک پدیده سه بعدی است که شامل بعد اول؛ بعد ذهنی و شناختی دین، بعد دوم؛ بعد احساسی یا عاطفی دین و بعد سوم؛ بعد عملی و رفتاری دین میباشد. روابط اثرگذاری بین ابعاد دینداری طوری است که ابتدا از فیلتر ذهنی و شناختی عبور کرده و پس از آن در حالت عاطفی و احساسی شناسایی شده و سپس با عبور از آن فیلتر، در شکل رفتاری نمایان میگردد.
کلید واژگان
دینداریمدلاندازهگیری
مناسک و رفتار دینی
دانش و اطلاعات دینی
احساس و تجربه دینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و عضو هیات علمی سازمان تحقیقات و مطالعات ناجادانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی
شاپا
2008-87602538-2632




