نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن‌پور, آرشfa_IR
dc.contributor.authorیزدخواستی, بهجتfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:36:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:36:00Z
dc.date.available1399-07-08T19:36:00Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:36:00Z
dc.date.issued2016-02-20en_US
dc.date.issued1394-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-10-30en_US
dc.date.submitted1394-08-08fa_IR
dc.identifier.citationحسن‌پور, آرش, یزدخواستی, بهجت. (1394). پروبلماتیک زن‌بودگی؛ نمایش جنسیت و برساخت کلیشه‌های اخلاقی زنانه در سینمای ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 16(32), 33-68.fa_IR
dc.identifier.issn2008-8760
dc.identifier.issn2538-2632
dc.identifier.urihttp://www.jccs.ir/article_13664.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/70190
dc.description.abstract<span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">علی‌رغم تغییر در وضعیت زنان در نظام بازنمایی</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">فیلم‌های سینمای ایران که از آن باعنوان «کمرنگ شدن ایدئولوژی جنسیتی» یاد می‌شود؛ کماکان موقعیت</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">زنان در سینمای ایران پرمناقشه و چالش ‌برانگیز بوده و زنان</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">کماکان</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">قشری مسئله‌مند هستند. در این مقاله با طرح چنین ادعایی، تلاش شده است تا با تحلیل دو فیلم «دربارة الی» و «جدایی نادر از سیمین» با استفاده از روش نشانه‌شناسی و تکنیک تحلیل همنشینی و جانشینی فردینان دوسوسور به این سوال پاسخ دهیم که مسئله‌مندی زن در دهة کنونی در سینمای ایران از چه جهتی است و فرودستی زنان از خلال چه سازوکاری شکل می‌گیرد. نتایج و تحلیل این متون نشان می‏دهد که علی‌رغم اشتغال‌، استقلال فردی، موقعیت تحصیلی و منزلتی مناسب، پروبلماتیک زن‌بودگی نخست با «نمایشِ مناسک‌گونه جنسیت» به‌صورت فرودستانه قابل طرح است. علاوه‌بر این، نتایج این مطالعه حاکی از آن است که سازوکار فرودست‌سازی زنان مرموزتر، خطرناک‌تر و پنهانی‌تر شده است، به گونه‌ای ‌که زن مدرن بازنمایی شده با انگ‏های اخلاقی مانند خیانت‌کاری، بی‌وفایی، عدم تعهد، پنهان‌کاری، دروغ‌گویی و خودخواهی شخصیت‌پردازی شده و هویت می‌یابد. افزون بر این، شخصیت‌پردازی مذکور و نظام بازنمایی دهه کنونی، تزلزل و فروپاشی نهاد خانواده را با فردگرایی خودمحورانة زنان همنشین ساخته و سویة‌‌ ویران‌گر سوژة زن مدرن جامعة ‌‌ایرانی را مرتب و مؤکد گوشزد می‏کند.</span>fa_IR
dc.format.extent408
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطاتfa_IR
dc.subjectبازنماییfa_IR
dc.subjectپروبلماتیک زن‌بودگیfa_IR
dc.subjectنمایش و اجرای فرودستی زنانهfa_IR
dc.subjectکلیشه‌های اخلاقیfa_IR
dc.subjectفردگرایی خودخواهانهfa_IR
dc.titleپروبلماتیک زن‌بودگی؛ نمایش جنسیت و برساخت کلیشه‌های اخلاقی زنانه در سینمای ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue32
dc.citation.spage33
dc.citation.epage68


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد