| dc.contributor.author | حسنپور, آرش | fa_IR | 
| dc.contributor.author | یزدخواستی, بهجت | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:36:00Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:36:00Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T19:36:00Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T19:36:00Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1394-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-10-30 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-08-08 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | حسنپور, آرش, یزدخواستی, بهجت. (1394). پروبلماتیک زنبودگی؛ نمایش جنسیت و برساخت کلیشههای اخلاقی زنانه در سینمای ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 16(32), 33-68. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-8760 |  | 
| dc.identifier.issn | 2538-2632 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.jccs.ir/article_13664.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/70190 |  | 
| dc.description.abstract | <span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">علیرغم تغییر در وضعیت زنان در نظام بازنمایی</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">فیلمهای سینمای ایران که از آن باعنوان «کمرنگ شدن ایدئولوژی جنسیتی» یاد میشود؛ کماکان موقعیت</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">زنان در سینمای ایران پرمناقشه و چالش برانگیز بوده و زنان</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">کماکان</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">قشری مسئلهمند هستند. در این مقاله با طرح چنین ادعایی، تلاش شده است تا با تحلیل دو فیلم «دربارة الی» و «جدایی نادر از سیمین» با استفاده از روش نشانهشناسی و تکنیک تحلیل همنشینی و جانشینی فردینان دوسوسور به این سوال پاسخ دهیم که مسئلهمندی زن در دهة کنونی در سینمای ایران از چه جهتی است و فرودستی زنان از خلال چه سازوکاری شکل میگیرد. نتایج و تحلیل این متون نشان میدهد که علیرغم اشتغال، استقلال فردی، موقعیت تحصیلی و منزلتی مناسب، پروبلماتیک زنبودگی نخست با «نمایشِ مناسکگونه جنسیت» بهصورت فرودستانه قابل طرح است. علاوهبر این، نتایج این مطالعه حاکی از آن است که سازوکار فرودستسازی زنان مرموزتر، خطرناکتر و پنهانیتر شده است، به گونهای که زن مدرن بازنمایی شده با انگهای اخلاقی مانند خیانتکاری، بیوفایی، عدم تعهد، پنهانکاری، دروغگویی و خودخواهی شخصیتپردازی شده و هویت مییابد. افزون بر این، شخصیتپردازی مذکور و نظام بازنمایی دهه کنونی، تزلزل و فروپاشی نهاد خانواده را با فردگرایی خودمحورانة زنان همنشین ساخته و سویة ویرانگر سوژة زن مدرن جامعة ایرانی را مرتب و مؤکد گوشزد میکند.</span> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 408 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات | fa_IR | 
| dc.subject | بازنمایی | fa_IR | 
| dc.subject | پروبلماتیک زنبودگی | fa_IR | 
| dc.subject | نمایش و اجرای فرودستی زنانه | fa_IR | 
| dc.subject | کلیشههای اخلاقی | fa_IR | 
| dc.subject | فردگرایی خودخواهانه | fa_IR | 
| dc.title | پروبلماتیک زنبودگی؛ نمایش جنسیت و برساخت کلیشههای اخلاقی زنانه در سینمای ایران | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 16 |  | 
| dc.citation.issue | 32 |  | 
| dc.citation.spage | 33 |  | 
| dc.citation.epage | 68 |  |