نیازسنجی برنامة آموزش سواد رسانهای در مدارس
(ندگان)پدیدآور
تقی زاده, عباسکیا, علی اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سواد رسانهای، مهارتی حیاتی برای زیستن در عصر کنونی است. در این مقاله، ضرورت، اهداف، محتوا، شیوۀ اجرا، تدریس، ارزشیابی و محدودیتهای ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس کشور با روش مطالعۀ کتابخانهای، اسنادی و دلفی از دیدگاه صاحبنظران بررسی شده است.
یافتهها نشان داد بومیسازی و ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس، منجر به توانمندسازی دانشآموزان در استفادۀ بخردانه از رسانهها، حفظ و تقویت هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی خواهد شد. اجرای آزمایشی دورههای آموزشی، ارزشیابی توصیفی، تدوین محتوا و ارائه به شکل تلفیق با متون درسی در دورۀ ابتدایی و ارائۀ کتاب مستقل در دورۀ متوسطه از دیگر یافتهها است. همچنین محتوا باید به شناخت انواع رسانهها، تولید، ارزیابی و تحلیل انتقادی متون رسانهای، توجه کند.نتایج نشان داد، بهرهمندی دانشآموزان از آموزش سواد رسانهای و مزایای آن، ضروری است.
کلید واژگان
نیازسنجیآموزش سواد رسانهای
برنامۀ درسی
دانشآموزان
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علومارتباطات دانشگاه علامه طباطباییدانشیار علومارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2008-87602538-2632




