آسیبهای فضای مجازی بین دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
زندوانیان, احمدحیدری, مریمباقری, ریحانهعطارزاده, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـبهای فضای مجازی بیـن دانشآموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامة «محقق ساخته» میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس رتبهای «فریدمن» استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی ـ عبادی و روانی دانشآموزان تأثیر منفی دارد و بین وسایل، «تلفنهمراه» بیشترین و بازیهای رایانهای کمترین آسیب را بر دانشآموزان داشته است. دانشآموزان در اولویتبندی راهکارهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی، تقویت ارتباطات منطقی و عاطفی در خانواده و جایگزینکردن تفریحهای سالم، درگیرکردن افراد در فعالیتها و برنامههای مثبت را مهمترین و افزایش نظارت حوزههای سیاسی ـ امنیتی و فیلترینگ را کماهمیتترین راهکار برای کاهش آسیبهای فضای مجازی دانستهاند
کلید واژگان
آسیبهای فضـای مجـازی (اینترنتبازیهای رایانهای
تلویزیون
ماهواره
تلفنهمراه)
دانشآموزان
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استادیار علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزدکارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه الزهراء
کارشناس مدیریت و برنامهریزی آموزشی
کارشناس مدیریت و برنامهریزی آموزشی
شاپا
2008-87602538-2632




