بررسی دلایل پرمخاطب بودن سریالهای کرهای در بین جوانان
(ندگان)پدیدآور
مجیدی, نسیمهوشمند, زهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در بین رسانهها، تلویزیون عامه پسندترین جلوة قرن بیست و یکم است. در میان انبوه برنامهها و ژانرهای موجود در تلویزیون، «سریالها» به عنوان یکی از ژانرهای محبوب تلویزیونی، بینندگان زیادی را به خود جلب کرده است؛ در سالهای اخیر تعداد این مخاطبان به طرز قابل توجهی رو به افزایش گذاشته است. در سطح جهانی هم در بسیاری از مواقع، سریال ساخته شده در یک کشور، در سایر کشورها به نمایش در می آید و مورد توجه مخاطبان دیگر کشورها قرار میگیرد. در سالهای اخیر شاهد پخش سریالهای کرهای از شبکههای مختلف سیما و استقبال مخاطبان از این سریال ها هستیم. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل پرمخاطب بودن سریال های کره ای در بین جوانان ایرانی و همچنین شناخت سلایق و خواستههای مخاطبان ایرانی با استفاده از روش پیمایشی و نمونه گیری (تصادفی) خوشهای چند مرحلهای انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که، 4/54 درصد از کل پاسخگویان پیگیر قسمتهای مختلف سریالهای کرهای بوده و همچنین 77 درصد پاسخگویان اظهار داشتهاند که اطرافیان و خانوادهیشان نیز علاقهمند به تماشای سریالهای کرهای بودهاند. زنان بیشتر از مردان پیگیر تماشای سریالهای کرهای بوده و افراد با تحصیلات پایینتر بیشتر پیگیر تماشای سریالهای کرهای بودهاند. تشابهات فرهنگی بین ایران و کره در پربیننده شدن سریالهای کرهای در بین مخاطبان ایرانی مؤثر بوده است.
کلید واژگان
تلویزیونمخاطب
سریال تلویزیونی
سریالهای کرهای
تکنیکهای جلب مخاطب
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2010-10-231389-08-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استادیار علوم ارتباطات اجتماعی ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ـ گرایش در تحقیق اجتماعی
شاپا
2008-87602538-2632




