اثرگذاری فرصتهای یادگیری، در تعامل نظریه و عمل برنامه درسی و آموزش هنر
(ندگان)پدیدآور
شرفی, حسنسلسبیلی, نادرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در یک تعریف، ایجاد فرصتهای یادگیری به منزلة خلق یک برنامه درسی است. این فرصتها میتواند به شکل زمینهها و فعالیتهای یادگیری توسط معلم و دانشآموز در کلاس درس با ایجاد یک محیط محرک و جذاب؛ خانواده در محیط خانه و نیز ارگانهای فرهنگی در جامعه و محیط اجتماعی، بوجود آید. به این ترتیب، برنامهدرسی فرصتهای یادگیریای است که میتوان براساس اهداف، محتوا، فعالیتهای یادگیری، ابزار و مواد آموزشی، زمان و مکان یادگیری، گروهبندی، فنون تدریس و ارزشیابی، طراحی و تدوین نمود. فاصله نظر و عمل از مسایل عمده در طراحی و اجرای برنامه درسی است. ایجاد فرصتهای یادگیری بر تعامل نظریه و عمل برنامهدرسی تأثیر می گذارد. این نوشتار که به روش مطالعهای زمینهیابی و بررسی منابع مکتوب و بیان تجربه ارائه میشود، فرصتهای یادگیری متناسب با رهیافتهای آموزش هنر همچون رهیافت تلفیقی به برنامه درسی هنر؛ ایجاد فرصتهای یادگیری در برنامهریزی درسی هنر مبتنی بر منطقه و مدرسه؛ فرصتهای یادگیری در آموزش هنرهای ملی (ایرانی- اسلامی) و برنامه درسی جدید هنر با هدف فزایندگی اجرای رهیافتهای برنامه درسی هنر از طریق خلق فرصتهای یادگیری و تبدیل نظریه به عمل برنامه درسی به منظور کاهش فاصله نظر و عمل در برنامه درسی هنر، مطرح میگردد.
کلید واژگان
برنامه درسی ـ فرصت یادگیری ـ آموزش هنر ـ نظریه و عمل برنامه درسیشماره نشریه
11تاریخ نشر
2010-10-231389-08-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشدانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
شاپا
2008-87602538-2632




